Who's Afraid of the Female Future?
Dystopie en poëzie - met Iman Mersal, Athena Farrokhzad, Ronelda S. Kamfer (online) en Widad Broco
De dystopie: die kennen we vooral als een denkbeeldige samenleving, met louter akelige kenmerken. Een afschrikwekkend toekomstbeeld, en een dankbaar uitgangspunt voor de literatuur, waarin speculatieve verhalen en sciencefiction hun plek allang hebben ingenomen. Who's Afraid of the Female Future? ging niet over die 'typische' dystopische genres, maar stond volledig in het teken van de relatie tussen de dystopie en poëzie. Want is poëzie niet bij uitstek het genre waarin maatschappijkritische ideeën en droomwerelden een plek hebben?
Voor vrouwen kan de alledaagse werkelijkheid al dystopisch aanvoelen. Voor je persoonlijke dystopie heb je geen grootse, glamoureuze sciencefiction-vertelling nodig; de poëzie is het genre waarin vrouwelijke dichters thuiskomen. In Who is Afraid of the Female Future? ontmoette je de Egyptisch-Canadese dichter Iman Mersal, de Zweeds-Iraanse dichter Athena Farrokhzad en de Zuid-Afrikaanse dichter Ronelda S. Kamfer (online). Wat is de relatie die deze dichters hebben met 'de dystopie'? Hoe verbeelden zij toekomstbeelden in hun poëzie? En is 'het huis' nog een veilige plek in hun dystopisch-poëtische wereld?
Een intiem programma voor poëzieliefhebbers, met muziek van dichter/performer Widad Broco, de eerste vrouwelijke rapartiest uit de Arabische wereld en ook bekend van de internationaal succesvolle electro-urban formatie N3rdistan. Dit programma was samengesteld door dichter en programmamaker Nisrine Mbarki, die 'de dystopie' als volgt typeert: 'Ik zie dystopische wereldbeelden als kritische beelden, als alarmsignalen van dat waar wij als mensen bang voor zijn. Dystopische beelden verdienen aandacht en ruimte omdat ze een kritische stem vertegenwoordigen en ons wakker kunnen schudden. Ze vormen een commentaar op onze huidige samenleving, die gestoeld is op het liberale en kapitalistische systeem van welvaart en daarmee ook uitbuiting van de mens en de aarde. Naar dat commentaar kunnen we maar beter goed luisteren.'
Voertaal: Engels.