Sanneke van Hassel
(Rotterdam, 1971) schreef zes verhalenbundels (waaronder Nederzettingen, 2019) en de romans Nest (2010) en Stille grond (2017). In 2008 ontving ze de BNG Nieuwe Literatuurprijs voor haar eerste bundels, in 2013 de Anna Blamanprijs voor haar hele oeuvre. Van Hassel schrijft ook non fictie en maakt ze zich sterk voor het genre van het korte verhaal, o.a. met Annelies Verbeke met wie ze de bloemlezing Naar de stad maakte. Zowel in haar romans als in haar verhalenbundels beschrijft Van Hassel mensen die moeite hebben om grip te krijgen op hun leven. In 2011 schreef ze korte monologen die te horen waren in het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Van Hassel studeerde Theaterwetenschap en Cultuurgeschiedenis, was van 1996-2006 dramaturg bij toneelgezelschap 't Barre Land en maakt deel uit van het schrijverscollectief Fixdit, dat het bewustzijn over genderongelijkheid in de letteren wil vergroten en de literaire canon wil uitbreiden met werk van belangrijke vrouwelijke auteurs.
(WN 2022)Archief beschikbaar voor: Sanneke van Hassel
-
Optimistische woede
Met: Annelies Verbeke, Christine Otten, Jannah Loontjens, Manon Uphoff, Rachida Lamrabet, Sanneke van Hassel, Shantie Singh
In dit Writers Series-programma vierde schrijverscollectief Fixdit in samenwerking met Writers Unlimited de publicatie van het Fixdit-manifest Optimistische Woede: fix het sexisme in de literatuur, een uitgave van De Geus, in Theater aan het Spui in Den Haag.Optimistische woede
Veel mensen geven openlijk toe nauwelijks boeken van vrouwen te lezen. Leeslijsten op scholen worden gedomineerd door boeken van (witte hetero)mannen. Vrouwen winnen minder literaire prijzen dan mannen. Is dat erg? Ja, want het weerspiegelt en vormt de verhoudingen in de samenleving.Elf vrouwelijke schrijvers zijn verontwaardigd over de ongelijke positie van vrouwen in de letteren, en verenigden zich in het collectief Fixdit. Vanuit bondgenootschap strijden ze voor verandering, in de literaire wereld én in de canon. In de elf stukken van dit manifest diepen zij het probleem uit. Woedend, strijdvaardig, en vooral: optimistisch.
Programma
Maar liefst acht van de elf Fixdit-auteurs lazen voor uit hun bijdragen aan hun gezamenlijke manifest: Sanneke van Hassel, Rachida Lamrabet, Jannah Loontjens, Christine Otten, Shantie Singh, Fleur Speet, Manon Uphoff en Annelies Verbeke. Je las vast hun boeken en ontmoette ze in eerdere Writers Series-programma's of op het Winternachten festival.Het programma in Zaal 1 opende en sloot met delen uit de urban dance-voorstelling (Y)our eyes only van Gregory Shaggy over de realiteit van jonge zwarte mannen in de westerse maatschappij. Met eigen dromen, doelen en talenten proberen ze zichzelf te profileren in een wereld waarin vooroordelen, racisme, ongelijkheid en vertekende beelden in de media helaas nog steeds tot hedendaagse problemen horen. De mannen willen op zoek naar hun eigen waarheden. Ze proberen persoonlijke blokkades onder ogen te zien, om uiteindelijk hun dromen te kunnen volgen.
Na het programma vierden we de boekpresentatie feestelijk met bubbels en signeren bij de boekverkoopstand van De Vries Van Stockum Boeken in de foyer. Deze boekpresentatie vormde de start van een Fixdit-tour langs boekhandels en literaire podia door Nederland en België.
Fixdit bestaat uit Yra van Dijk, Sanneke van Hassel, Rachida Lamrabet, Jannah Loontjens, Munganyende Hélène Christelle, Christine Otten, Gaea Schoeters, Shantie Singh, Fleur Speet, Manon Uphoff en Annelies Verbeke. -
Winternachten concert - In het droomhuis
Met: Benzokarim, Iman Mersal, Jose Pepe Garcia, Laura van Dolron, Marian Markelo, Merel Vercammen, Raoul de Jong, Sanneke van Hassel, Sef, Shishani, Sterre Konijn, Xavi Torres
Winternachten Festival, Koninklijk Conservatorium Den Haag en Amare presenteren: In het droomhuis
Het Winternachten festival - de zomereditie werd in stijl afgesloten in de concertzaal van Amare met 'In het droomhuis'. Schrijvers, dichters en artiesten brachten hun droomhuis tot leven, in woord, beeld en muziek. Vol van lichte, warme en duistere verlangens, van voorouders en wijze vrouwen, van gemis en genot. Je liet je betoveren door o.a. hiphopicoon Sef (begeleid door gitarist Jheynner Argote), wintipriester Marian Markelo, schrijvers Raoul de Jong en Sanneke van Hassel, singer-songwriter Shishani, spoken word artist Benzokarim, dichter Iman Mersal en zanger Sterre Konijn. Slagwerkers van het Koninklijk Conservatorium: begeleid door Pepe Garcia brachten ritme aan, en onze gedroomde gastvrouw, theatermaker en stand-up filosoof Laura van Dolron, zorgde dat je je direct thuisvoelde.
Breng jouw thuis mee naar ons droomhuis
Om goed onderdak te bieden aan al deze dromen vroegen we niet alleen artiesten om hun 'thuis' te delen, maar ook het publiek. Dat nam iets mee wat 'als thuis' voelt - of waarmee jij je droomhuis zou opluisteren: een plant, een theekopje, een gootsteendoekje, een schemerlamp... En het verhaal bij jouw droomthuis-object hoorden we ook graag! Je kon dit van tevoren opschrijven of het ons vertellen bij binnenkomst, dan legden Sanneke van Hassel en Anouk Driessen het vast én gaven het een mooie plek in de zaal. Zo maakten we samen een levend archief van droomhuizen, geïnspireerd op de roman In het droomhuis van de Amerikaanse schrijver Carmen Maria Machado. En: je ging niet met lege handen naar huis, want na afloop nam je een voorwerp en verhaal van iemand anders mee terug.Voertaal: Nederlands.
-
Huis en geweld
Met Manon Uphoff, Shantie Singh, Sanneke van Hassel, Raoul de Jong, Müesser Yeniay, Margijn Bosch & Meltem Halaceli
Voor wie is thuis echt thuis? Wat als je veiligste plek helemaal niet veilig is? Waarom klinkt 'huiselijk geweld' als iets 'huiselijks', gezelligs? Onder het thema Whose House is This? moeten we het ook hebben over geweld van de mens binnen de muren, over oorlog en vrede onder het eigen dak, over een onveilige binnenwereld die vaak onzichtbaar blijft. Huiselijk geweld, vooral tegen vrouwen, bestaat niet uit geïsoleerde incidenten - het is een maatschappelijk probleem. Of zoals Manon Uphoff in een interview zei: 'Het zijn scherven die met elkaar een spiegel vormen waar je als samenleving in moet gaan kijken.'Wat vertelt de literatuur ons over dit grote thema? We nodigden je graag uit voor een eerste verkenning, een collage van literaire teksten over huiselijk geweld.
Samenstellers Manon Uphoff en dramaturg Iris van Vliet hadden in samenwerking met schrijvers Shantie Singh en Sanneke van Hassel, die net als Uphoff deel uitmaken van schrijverscollectief Fixdit, en Meltem Halaceli en Ellen Walraven van Winternachten, voor dit programma een groot aantal fragmenten verzameld.Schrijvers Manon Uphoff, Sanneke van Hassel, Shantie Singh, Raoul de Jong, Müesser Yeniay, Meltem Halaceli en acteur Margijn Bosch lazen deze fragmenten in een intieme setting, dichtbij het publiek. We lazen werk van en soms ook met de auteurs zelf: Elif Shafak, Manon Uphoff, Shantie Singh, Margaret Atwood, Rebecca Solnit, Alice Munro, Astrid Roemer, Philip Huff, A.M. Homes, Müesser Yeniay, Ronelda Kamfer en vele anderen. En ja, dat kon pijnlijk en confronterend worden. Maar dit thema verdiende een literaire verkenning en verdieping. Wat speelt er zich af in de verschillende kamers van steeds weer andere huizen? Wat betekent 'thuis' en voor wie? Wat is het, was het en zou het in de toekomst kunnen zijn?
Voertaal: Nederlands.
-
Tirade tegen een veeleisend kind
Tirade nummer drie, rechtstreeks uit het 450ste nummer van het literaire tijdschrift, afgestoken vanaf de zeepkist door Sanneke van Hassel: een tirade tegen een veeleisend kind.
-
NRC Leesclub Live
Met: Elsbeth Etty, Frits Abrahams, Pieter Steinz, Sanneke van Hassel
In deze zesde aflevering van de succesvolle serie NRC Leesclub Live discussiëren de columnisten en NRC redacteuren Elsbeth Etty, Frits Abrahams en schrijfster Sanneke van Hassel met elkaar en met het publiek over Murakami's bundel korte verhalen Blinde wilg, slapende vrouw. Chef Boeken van NRC Handelsblad Pieter Steinz leidt het gesprek.
De Japanse schrijver Haruki Murakami heeft een uitgesproken lezerspubliek. Zijn grote schare fans kan geen kritisch woord over hem velen. Zijn critici vinden hem zwaar overschat. Nu de vertaling van zijn trilogie 1q84 deel voor deel verschijnt, is die discussie weer opgelaaid. De persoonlijk getoonzette, maar erg kritische recensie van Pieter Steinz in NRC Handelsblad bijvoorbeeld riep erg teleurgestelde reacties op. Hoogste tijd om de vraag te stellen: is Murakami bij leven al een klassieker, of wordt het tijd dat de fans de schellen van de ogen genomen wordt? Nederlandstalig.
Lees het boek en discussieer mee! Murakami's verhalenbundel is te bestellen via de webshop van NRC Handelsblad.