Walter Stokman
(1966) is filmdocumentaireregisseur en scenarioschrijver. Stokman verwierf bekendheid met ASH World Wide Suicide (2002), een documentaire over Amerikaanse zelfmoordenaars in spe. Voor deze film won hij de Best Documentary-prijs op het Brooklyn Festival en ontving hij een Gouden Kalf. Zijn documentaires worden vertoond op festivals over de hele wereld en vallen vaak in de prijzen. Daarna maakte hij onder meer Based on a True Story (2004), Beautiful in Beaufort Wes (2006), Scena del Crimine (selectie Filmfestival Venetië, special mention Docudays Kiev), Dirty Window (2012) waarin hij het spoor terug volgt naar Hongarije van een 19-jarige prostituée die in 2009 op de Wallen is vermoord, Teledoc Adelborsten (2014) en true crime-docu Lazy Duck (2022). In zijn nieuwe film The Kyiv Files duikt Stokman in oude KGB-dossiers. Hij onderzoekt daarbij dossiers van mensen die, zonder dat zij het doorhadden, geschaduwd werden door de geheime dienst van de Sovjet-Unie.
(WU2024)Archief beschikbaar voor: Walter Stokman
-
Film: The Kyiv Files (avant-premiere)
In 2017 werd het voormalige KGB-archief in Kyiv openbaar. Oekraïners konden voor het eerst hun persoonlijke dossiers uit de Sovjet-tijd inkijken. Voor veel oudere inwoners was het een mogelijkheid om antwoord te krijgen op vragen waar ze al decennia mee rondliepen.
Regisseur Walter Stokman verdiepte zich in drie sterk uiteenlopende gevallen. Zijn film is een bijzonder inkijkje in de methoden en de reikwijdte van de Russische geheime dienst. Zo werd om de Nederlandse amateurspionnen Reydon en De Jager te vangen een fictieve militaire basis ingericht. Maar de werkwijze van de KGB grensde ook aan paranoia, getuige het verhaal van Française Regine Chivrac. Zij kreeg tijdens familiebezoek aan Oekraïne een relatie met een student die later informant bleek.
Stokman laat zien hoe de jaren van achterdocht doorwerken in onze tijd. Gezinsverbanden die niet meer herstelden. Een zoon die nu tegen de Russen vecht. Een generatie van mensen die altijd op hun hoede zijn gebleven. Met een hoofdrol voor de zorgvuldige observaties van cameraman Jackó van 't Hof in het Oekraïne van vandaag. (bron: IDFA)
Na de vertoning van de film ging Peter de Bruijn, chef Boeken van NRC, in gesprek met regisseur Walter Stokman.