Soundos
(Amsterdam, 1981) is actrice, presentatrice en stand-up comedian. Ze werd in 2006 door het blad BLVD uitgeroepen tot een van de meest veelbelovende vrouwen van Nederland. Soundos el Ahmadi kreeg landelijke bekendheid door haar rol als de Marokkaanse boerenmeid Aïsha in de film Shouf Shouf Habibi. Na de middelbare school zat ze een tijdje op de toneelschool maar die verliet ze voortijdig om eigen theaterproducties te maken en zich te ontwikkelen als stand-up comedian. Ze kwam zonder enige ervaring in de finale van het stand-up comedy concours van het Amsterdamse Kleinkunst Festival en meldde zich daarna bij Toomlers waar ze meteen werd aangenomen. Als een van de nieuwste leden van de Comedytrain neemt ze vooral haar Amsterdams-Marokkaanse afkomst en maatschappelijke vooroordelen op de hak. Momenteel toert ze ook door het land met The Girls Night Out.
(WIN2010)Archief beschikbaar voor: Soundos
-
Wintercafé 4: Rules for Radicals 2.0
Wat moeten de boze kunstenaars van vandaag? Hoe kunnen ze hun woede en kritiek kwijt? In Rules for Radicals gaan we op zoek naar een pragmatische handleiding voor het maken van schadelijke literatuur, straatrumoer en bommen onder de canon. Wat zijn de nieuwe strategieën waar de kunstenaar van tegenwoordig zich van kan bedienen? Rules for radicals 2.0 stelt een nieuwe vorm van 'radicalisering' voor. De kunstenaar moet als een wolf in schaapskleren het systeem binnendringen, om vervolgens codes op te eten en er nieuwe voor in de plaats te stellen. Geen openlijke oppositie dus, maar infiltratie. Het goede voorbeeld: de Yes Men, met hun 'identity correction'. De Yes men geven zich uit als grote criminelen met het doel ze publiekelijk te vernederen. En wie zijn dan die grote criminelen? Leiders en vertegenwoordigers van grote bedrijven die winst boven alles stellen. NL.
-
Wintercafé 3: Istanbul, een kosmopolitische toekomst
Waar grenzen vervagen trekken mensen nieuwe lijnen. Kosmopolitische steden, waar heel verschillende mensen en culturen elkaar ontmoeten zijn broedplaatsen voor nieuwe artistieke schemerzones. In een reeks uitwisselingen tussen Antwerpen, Amsterdam en Istanbul over dit onderwerp zoeken schrijvers naar de overeenkomsten, verschillen en ontwikkelingen van urbane cultuurvormen. De Turkse auteurs Şeray Sahiner en Uğur Ziya Şimşek zijn 'in residence' in Amsterdam. Zij praten over Istanbul als kosmopolitisch overgangsgebied, over nieuwe grenzen, oude wetten en welke culturele dimensies zij hebben ontdekt in Nederland. De columniste Fatos Ipek-Demir leidt het gesprek. NL
-
Wintercafé 2: Who is afraid of Youth?
Leerlingen van twee Haagse middelbare scholen beklimmen het podium en dragen zelf geschreven gedichten voor. De afgelopen maanden kregen ze in de klas Els Moors op bezoek die met hen poëzie las. Vanavond treden Els Moors en scholieren op van het Rijswijks Lyceum en City+ College. Presentatie Soundos. NL
-
Wintercafé 1: God noch Gebod in Marokko - over Choukry
Een programma over regelbreker in hart en nieren: de Berberse schrijver Mohamed Choukri uit Marokko. In zijn autobiografische roman Hongerjaren (1973) schreef hij over alles wat God verboden had; zijn jeugd als vagebond in Tanger waar hij zich staande hield in een wereld vol geweld, prostitutie, drank en drugs. Toen in 1973 Hongerjaren in het Engels verscheen noemde Tennessee Williams het 'a true document of human desperation, shattering in its impact'. Marokko verbood het boek tot 2000, drie jaar voor Choukri's dood. Drie Marokkaanse schrijvers spreken over de betekenis van Choukri voor hen vandaag: de dichter Ali Amazigh, die net als Choukri op latere leeftijd leerde schrijven en nu zelf een biechtroman schrijft; Naima Albdiouni wier debuutroman Voyeur (2008) zich ook in Tanger afspeelt, en columnist Mohammed Benzakour, die net als Choukri de controverse weet te zoeken en te vinden. Schrijver Asis Aynan leidt het gesprek. NL