OMFO
(Odessa, 1966) maakt volksmuziek waarin hij elektronica combineert met authentieke instrumenten uit alle windstreken: van de tweesnarige dombra uit Kazachstan tot de nej, een Turkse fluit. Bovendien is hij een geoefend boventoonzanger. OMFO staat voor Our Man From Odessa en is het geesteskind van German Popov die in 1989 van Odessa naar Amsterdam verhuisde om te genieten van de vrijheid die hier heerste. In de vijfmansformatie waarmee hij nu optreedt is ook Fay Lovsky actief op o.a. de zingende zaag en de theremin, het enige muziekinstrument dat bespeeld wordt zonder het aan te raken. Volgens Fay Lovsky is Popov's kennis van de oriëntaalse muziek fenomenaal. Voor zijn cd's bereisde hij afgelegen oorden van Kazachstan tot de Karpaten om inheemse muziek op te nemen. Het repertoire van OMFO neemt smartlappen uit landen rond de Zwarte Zee als vertrekpunt, maar gaat cross-overs aan met Arabische invloeden, pop, jazz en klanken uit het verre oosten.
(nov 2010)Archief beschikbaar voor: OMFO
-
Dansend de nacht in: OMFO
OMFO (Our man from Odessa) is het alias van de in het Russische Odessa geboren duizendpoot German Popov (1966). Als componist leverde hij muziek voor films als Borat en video-installaties. Zijn eerste - elektronische - muziek maakte Popov in een band genaamd 'Sputnik'. Vervolgens ontdekte hij de exotische schoonheid van Siberische en Centraal Aziatische volksmuziek. In deze periode werkte hij o.a. met de Duitse avontuurlijke muzikant Felix Kubin en maakte hij remixen voor bijvoorbeeld Shantel. Sinds 2004 zit hij op Essay Recordings. Hier maakte hij twee albums Trans Balkan Express (2004) en We Are The Shepherds (2006). Beide titels verwijzen doelbewust naar Kraftwerksongs. Rond laatstgenoemd album heeft hij uitgebreid getoerd met een band waarin Fay Lovsky de theremin bespeelde.