Nikki Dekker
(1989) is schrijver en radiomaker. Haar debuutroman diepdiepblauw (2022) werd bekroond met het CCS Crone Stipendium en genomineerd voor de Bronzen Uil (shortlist) en De Boon (longlist). Eerder publiceerde Nikki essays en poëzie in haar chapbook een voorwerp dat nog leeft (2018). Ze maakte radiodocumentaires voor NTR en VPRO, en schreef het scenario voor fictiepodcastserie De Brandstapel. Nikki schrijft columns voor Vroege Vogels en zit in de redactie van literair tijdschrift Tirade. De Volkskrant riep haar uit tot het literair talent van 2023. In september 2024 verscheen haar tweede boek, Graafdier, een tocht door de aardbodem, terug in de tijd.
(2022)Archief beschikbaar voor: Nikki Dekker
-
Mens en dier in de literatuur: Bibi Dumon Tak en Nikki Dekker in gesprek met Marjolijn van Heemstra
Met: Bibi Dumon Tak, Marjolijn van Heemstra, Nikki Dekker
"Ik hou van alle dieren, en ook als ik er niet van hou, probeer ik van ze te houden."
Bibi Dumon Tak in een column voor BNN Vara - Vroege Vogels
Waarom schrijven Bibi Dumon Tak en Nikki Dekker zo graag over dieren? Kunnen we de wereld duiden aan de hand van dieren en hun gedrag? Wat is de relatie tussen mens en dier? Kunnen auteurs een stem geven aan niet-menselijke dieren?Dieren spelen een grote rol in het werk van beide auteurs. Waarom voelen zij zich aangetrokken tot hen? Kijken we anders naar de wereld door de ogen van een dier? Marjolijn van Heemstra zal het gesprek leiden.
Bibi Dumon Tak (Rotterdam, 1964) debuteerde in 2001 met Het koeienboek, een non-fictieboek voor kinderen over koeien. Met dit debuut won ze meteen een Zilveren Griffel. Vele boeken zouden volgen: meestal non-fictie voor kinderen, vooral over dieren. Voor haar werk ontving ze diverse prijzen, zoals de Gouden Griffel voor Winterdieren, de Woutertje Pieterse Prijs voor Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda en de Theo Thijssenprijs voor haar complete oeuvre. Ook schrijft zij boeken voor volwassenen, waarvan Rotjongens veel opzien baarde. In een groen knollenland is een schotschrift tegen de jacht, en met De dag dat ik mijn naam veranderde schreef ze een eerbetoon aan haar gestorven zus. Naast haar schrijverschap dankt Bibi Dumon Tak haar bekendheid ook aan columns in Vroege Vogels en opiniërende artikelen in diverse kranten.Onlangs publiceerde zij Rimpeling (Uitgeverij De Geus), Een novelle voor volwassenen, met prachtige tekeningen van Annemarie van Haeringen.
Het is een verhaal over Marthe, die viel omdat ze het leven van een langpoot¬mug wilde redden. Na die dodelijke val blijft haar huis aan de rand van het bos verweesd achter. Alleen de insecten, de muizen en haar spullen wisten wie ze was. Als haar huis wordt opgeruimd krijgen we haar verhaal te horen. Hoe meer spullen er worden aangewezen, hoe completer Marthe wordt. Aan de hand van de stoel, de tafel, de kast en het bed kom je erachter wie Marthe was. Niets bijzonders, zou Marthe er zelf over hebben gezegd.
Nikki Dekker is schrijver en radiomaker. Haar debuutroman diepdiepblauw (2022) werd bekroond met het CCS Crone Stipendium en genomineerd voor de Bronzen Uil (shortlist) en De Boon (longlist). Eerder publiceerde Nikki essays en poëzie in haar chapbook een voorwerp dat nog leeft (2018). Ze maakte radiodocumentaires voor NTR en VPRO, en schreef het scenario voor fictiepodcastserie De Brandstapel. Nikki schrijft columns voor Vroege Vogels en zit in de redactie van literair tijdschrift Tirade. De Volkskrant riep haar uit tot het literair talent van 2023.In september 2024 verscheen haar tweede boek, Graafdier (Uitgeverij De Bezige Bij), waarin ze een tunnel graaft door het Nederlandse landschap, specifieker nog: De Groote Peel. Hoe dieper ze komt, hoe verder ze in het verleden reist, langs de veenmol, zonnewijzers en de ruggenwervels van walvissen, tot 300 miljoen jaar geleden. En steeds weer stuit ze op die ene vraag: waarom bestaan we eigenlijk? Op haar kenmerkende lichtvoetige en wroetende manier neemt Dekker de lezer mee de diepte in, waar fascinerende verhalen en grote levensvragen ontkiemen.
Het gesprek wordt gemodereerd door dichter, schrijver, theatermaker, journalist en podcastmaker Marjolijn van Heemstra. In haar werk onderzoekt ze op een toegankelijke manier hoe we anders kunnen nadenken over onszelf en de wereld. Met haar dichtbundels en romans won Marjolijn van Heemstra verschillende literaire prijzen. Sinds 2019 schrijft ze over hoe de ruimte ons kan helpen anders naar de aarde te kijken, met als hoogtepunt haar essay Wat is ruimte waard voor de Maand van de Filosofie 2023, uitgegeven door De Correspondent. De voorstelling gebaseerd op dit boek, Maankoorts, ging in juni 2024 in première. Ze maakt podcasts (o.a. Sør, Stadsastronaut, Als geschiedenis in je opstaat) en deed recent onderzoek naar de waarde van de nacht met De Nacht-Wacht, die schemersessies, nachtwandelingen en het Amsterdam Dark Festival organiseert. Haar nieuwe voorstelling Observaties van een theaterrat gaat in januari 2025 in première.
Dit Writers Series-programma is Nederlandstalig
Na afloop boekverkoop door De Vries Van Stockum met gelegenheid tot signeren.
Samenstelling programma: Ilonka Reintjens (Writers Unlimited)
Writers Series: Mens en dier in de literatuur. Met Bibi Dumon Tak en Nikki Dekker.
Woensdag 20 november 2024, 20:30-22:00 uur
Centrale Bibliotheek Podium B, Spui 68 2511 BT Den HaagWriters Unlimited organiseert jaarlijks in januari het Writers Unlimited Internationaal Literatuurfestival Den Haag (data: 23-26 januari 2025) en door het jaar heen maandelijks Writers Series-programma's op diverse locaties in Den Haag, waaronder de Centrale Bibliotheek Den Haag. Het festival, met ruim honderd schrijvers, dichters, spoken word-artiesten en musici uit binnen- en buitenland vindt gedurende vier dagen plaats in onder meer Theater aan het Spui, Filmhuis Den Haag, Paard, Amare, wijkbibliotheken, Haagse universiteiten en middelbare scholen.
-
Julia Armfield en Nikki Dekker in gesprek met Lisa Weeda
Met: Julia Armfield, Lisa Weeda, Nikki Dekker
Zomer 2022 verschenen twee prachtige en sterke romandebuten: Julia Armfields Our Wives Under the Sea ('the year's most terrifying love story' zegt AnOther Mag) en Nikki Dekkers diepdiepblauw. Beide boeken beschrijven mysterieuze zeewezens en de complexiteit van queer relaties tussen jonge vrouwen. diepdiepblauw staat op shortlist voor de Bronzen Uil 2022 voor het beste Nederlandstalige debuut.
Writers Unlimited bracht deze twee getalenteerde, jonge auteurs met een fascinatie voor oceanen en queerness bij elkaar! Lisa Weeda interviewde hen in Writers Series op donderdagavond 24 november 2022 in Zaal 3, Den Haag over onder meer de aantrekkingskracht van de zee en over het schrijven van lesbische of biseksuele liefdesverhalen.Waar komt bij deze jonge auteurs de interesse in het onderwaterleven vandaan, en waarom drukken ze deze fascinatie uit in een prachtige combinatie van verhalende fictie, natuurboek en essay?
Schrijver en radiomaker Nikki Dekker (1989) bracht zomer 2022 haar debuutroman diepdiepblauw uit, een krachtig romandebuut over identiteit, schelpen verzamelen, opgroeien en biseksuele verliefdheid, afgewisseld met fictie en feiten over het leven onder water. In De Groene Amsterdammer antwoordde ze op de vraag wat het leukste moment was tijdens het schrijven van haar roman: 'Voor het hoofdstuk over dolfijnen heb ik de documentaire The Dolphin House gekeken. Daarin probeert Margaret Howe dolfijnen te leren praten met hun spuitgat. Je ziet haar aan de rand van het zwembad zitten, met zwarte lippenstift op zodat haar eigen mond op een spuitgat lijkt, terwijl ze woorden roept naar die dolfijn. Dat is gewoon absurd.'
De Britse auteur Julia Armfield (1990) publiceerde in 2022 haar romandebuut Our Wives Under the Sea, in Nederlandse vertaling verkrijgbaar als Onze vrouwen diep in de zee, een uitgave van Podium. In het boek komt een diepzeeonderzoeker langer dan gepland vast te zitten in een onderzeeër op de bodem van de zee en keert 'veranderd' terug bij haar vrouw.
Het boek raast al een tijdje over Booktok, TikTok en Instagram en verrast (vooral jonge) lezers met het plot en het genre: 'queer horror' en 'gothic' zijn termen die vaak voorbijkomen.
Van gespreksleider Lisa Weeda, auteur en literair programmamaker, verscheen in 2021 het romandebuut Aleksandra, een indrukwekkend familieverhaal dat zich afspeelt in het moederland van haar oma, Oekraïne. Aleksandra én diepdiepblauw staan beide op de shortlist voor de Bronzen Uil 2022. In 2018 was Lisa moderator van de Winternachten festival-gesprekken met schrijvers Nino Haratischwili en Alain Mabanckou.
De Bronzen Uil 2022, de prijs voor het beste Nederlandstalige Debuut wordt 10 december aanstaande uitgereikt!
Dit Writers Series-programma is Engelstalig.
Boekverkoop en signeren in de foyer van Zaal 3: De Vries Van Stockum Boeken
Programma samengesteld door: Joëlle Koorneef (Writers Unlimited).
Writers Series: Julia Armfield en Nikki Dekker in gesprek met Lisa Weeda
Donderdag 24 november 2022, 20:30-22:00 uur
Zaal 3, De Constant Rebecqueplein 20A, Den Haag