Maxime Garcia Diaz
(Amsterdam, 1993) is dichter, deed in 2017 aan de Turing Gedichtenwedstrijd mee met haar gedicht Hou op met in de honger wonen en won 2019 het NK Poetry Slam. Haar werk is gepubliceerd door De Internet Gids, Samplekanon, Yes The Void, Deus Ex Machina en De Optimist. In 2020 kwam haar chapbook Artificielle uit, in 2021 gevolgd door haar bundel Het is warm in de hivemind: associatieve gedichten die kronkelen, bedwelmen, ontregelen, en diep wortelen in het digitale, het feminiene en het hedendaagse. Samen met muzikant-kunstenaar Willie Darktrousers en met performers Dean Bowen en Martin Rombouts maakte zij de muziek- en spoken word-voorstelling Poetic Resistance: een poëtische aanklacht over woede en verzet. Kan een demonstratie een gedicht zijn, een manifest een kunstobject? Speciaal voor het slotprogramma van Winternachten festival 2023 maakten zij gezamenlijk nieuw werk naar aanleiding van de vraag: wat is de grondstof van het gedicht?
(WN 2022)Archief beschikbaar voor: Maxime Garcia Diaz
-
De grondstof van het gedicht
Met: Alara Adilow, Asha Karami, Caro Derkx, Dean Bowen, Irina Baldini, Johan van Dijke, Maarten van der Graaff, Marieke Lucas Rijneveld, Martin Rombouts, Marwin Vos, Maxime Garcia Diaz, Mustafa Stitou, Willie Darktrousers
In het slotprogramma van Winternachten festival 2023 gingen dichters en kunstenaars op zoek naar de grondstof van het gedicht. Hoe worden het geweld van de delving van grondstoffen, de vernietiging van levens en werelden, en de uitputting van de aarde hoorbaar en voelbaar in taal? Waar is het gedicht van gemaakt: kan het zelf ook plunderen en schaden?
De grondstof van het gedicht was een avondvullend programma met bekende en nieuwe stemmen, onverwachte performances, dans, muziek en beeld.
Wie een kinderboek over een boerderij openslaat ziet geen hypermoderne, destructieve industrie, maar lieflijke taferelen. Deze verdoezeling van de werkelijkheid is volgens de Britse zoöloog, auteur en activist George Monbiot te wijten aan hardnekkige beelden over onze omgang met dier en land, die zijn ontleend aan de dichtkunst. â€Een van de grootste bedreigingen voor het leven op aarde is poÃ"zie,†schreef hij dan ook provocatief.
Toch is het plunderen van de aarde wel tot de moderne poÃ"zie doorgedrongen. In het gedicht â€Sinaasappel, bitter je schilâ€, van de Surinaamse dichter MichaÃ"l Slory, leggen de mineralen zelf getuigenis af van die geschiedenis:â€Op Afobaka wil ik zijn
als de arbeiders staken,
de morgen zich boort
in de papaya,
het bauxiet woedend zingt
over zoveel misbruik,
zoveel leugens
zoveel misleiding.â€Boekhandel De Vries van Stockum was in de foyer aanwezig met een stand waar o.a. de boeken van de auteurs die aan dit programma deelnemen, verkrijgbaar waren - met gelegenheid tot signeren!
De grondstof van het gedicht was samengesteld door dichter en schrijver Maarten van der Graaff.
-
Schrijversfeest
Met: Aad Meinderts, Annemarie Estor, Douwe Draaisma, Hans Aarsman, Hassnae Bouazza, Jan van Aken, Jenny Arean, Maartje Meijer, Marja Pruis, Mathilde Santing, Maxime Garcia Diaz, Nelleke Noordervliet, Pauline Krikke, Robert van Asten, Sumai Yahya
Met optredens van zangeres, cabaretière en actrice Jenny Arean (op piano begeleid door Peter van der Zwaag), zangeres Mathilde Santing (muzikaal begeleid door Bastiaan Mulder en Guus Bakker), geheugenpsycholoog en auteur Douwe Draaisma, jazzpianist/componist Maartje Meijer en fotograaf en schrijver Hans Aarsman werd dit Schrijversfeest een topbelevenis!
Zij traden op ter ere van de winnaars van de literaire prijzen die de Jan Campert-Stichting namens de Gemeente Den Haag toekende. De prijzen werden deze Winternachten festivalmiddag uitgereikt door Burgemeester van Den Haag Pauline Krikke en Robert van Asten, wethouder Mobiliteit, Cultuur en Strategie.
Het Schrijversfeest werd geopend door jonge dichter Maxime Garcia Diaz die voordroeg uit eigen werk. Vervolgens droegen scholieren gedichten voor die ze tijdens workshops op school hebben geschreven, onder wie ook Sumai Yahya, die vorig jaar de jonge Campert-prijs won. De aanwezigen bepaalden wie van drie genomineerde scholieren ditmaal deze prijs voor een jonge Haagse dichter won.
Nelleke Noordervliet kreeg de Constantijn Huygens-prijs voor haar gehele oeuvre. Ze publiceerde sinds 1987 een groot aantal romans, novellen, verhalen, essays en radiocolumns. Historische (ver)banden, vrijheid, collectief en verantwoordelijkheid kenmerken haar werk. Haar laatstverschenen roman is Aan het eind van de dag (2016).
Jan van Aken ontving de F. Bordewijk-prijs voor zijn roman De ommegang. Deze speelt zich af in het Europa van 1400, "waar 's levens felheid heerst, de dood altijd op de loer ligt en zijn even briljante als opportunistische hoofdpersoon probeert zich een positie te verweren waarin hij een kathedraal kan bouwen", aldus de jury.
Annemarie Estor kreeg de Jan Campert-prijs voor haar bundel Niemandslandnacht. In dit wervelende prozagedicht, dat zich bij elke lezing dieper aan de lezer openbaart, wordt een wereld opgeroepen die zowel surrealistisch als hedendaags is.
Aan Marja Pruis is de tweejaarlijkse J. Greshoff-prijs overhandigd voor haar essaybundel Genoeg nu over mij. 'Ik' moet je verdienen schrijft de journalist, criticus en schrijver. Zoals zij voluit en schaamteloos denkt en schrijft verdient zij deze prijs.
Een programma in samenwerking met de Jan Campert-Stichting / Literatuurmuseum.