Marja Pruis
(Amsterdam, 1959) schrijft vanaf haar romandebuut Bloem over de verwachtingen die mannen en vrouwen van elkaar en het leven hebben. Haar roman Atoomgeheimen gaat over intimiteit en over de teloorgang van idealen. De chroniqueur van het hedendaags vrouwenbestaan is ze wel genoemd; ze verkent haar thematiek verder in haar romans De vertrouweling en Zachte riten. Pruis werkt bij De Groene Amsterdammer als literair redacteur en columnist, en schrijft essays over uiteenlopende onderwerpen als humor, verlegenheid en hebzucht. Ze ontving de Jan Hanlo-prijs voor haar essaybundel Kus me, straf me, en de J. Greshoff-prijs voor essayistiek met Genoeg nu over mij. Voor haar columns, gebundeld in Oplossingen, kreeg ze de J. Heldring-prijs. In Boos Meisje. Over vrouwen en frictie schrijft ze over de spagaat waarin meisjes en vrouwen zich bevinden, onder meer met behulp van portretten van door haar bewonderde schrijvers als Renate Rubinstein en Vivian Gornick. In haar onlangs verschenen confronterende roman Huiswerk gaat het over witte privileges en de spanning tussen werkgever en werknemer.
(WU2024)Archief beschikbaar voor: Marja Pruis
-
Huiswerk met Marja Pruis en Roos van Rijswijk in Bibliotheek Nieuw Waldeck
Met: Marja Pruis, Roos van Rijswijk
Writers Unlimited Internationaal Literatuurfestival Den Haag verwelkomde je graag in Bibliotheek Nieuw Waldeck met een optreden van schrijver Marja Pruis. Zij sprak met Roos van Rijswijk over haar nieuwe roman Huiswerk, en uiteraard las ze er ook enkele fragmenten uit voor.
In Huiswerk is Clara Feij in het mooiste huis van Amsterdam komen wonen, vindt ze zelf. Schoonmaken laat ze over aan een stoet van werksters, gevlucht uit eigen land. Als Rose bij haar thuis komt, verandert alles. Hoe kun je iemand helpen, als je niets van haar weet? En hoe blijf je iemand vertrouwen, als alles tegen haar pleit?
Huiswerk is een confronterende roman over intiem geluk en huiselijk verraad. Over de baas zijn en dat niet willen zijn. Met grote precisie legt Marja Pruis de verwarring bloot waarin de westerse mens met zijn goede bedoelingen gevangen zit.
Marja Pruis schrijft vanaf haar romandebuut Bloem over de verwachtingen die mannen en vrouwen van elkaar en het leven hebben. Haar roman Atoomgeheimen gaat over intimiteit en over de teloorgang van idealen. De chroniqueur van het hedendaags vrouwenbestaan is ze wel genoemd; ze verkent haar thematiek verder in haar romans De vertrouweling en Zachte riten. Pruis werkt bij De Groene Amsterdammer als literair redacteur en columnist, en schrijft essays over uiteenlopende onderwerpen als humor, verlegenheid en hebzucht.
Ze ontving de Jan Hanlo-prijs voor haar essaybundel Kus me, straf me, en de J. Greshoff-prijs voor essayistiek met Genoeg nu over mij. Voor haar columns, gebundeld in Oplossingen, kreeg ze de J. Heldring-prijs. In Boos Meisje. Over vrouwen en frictie schrijft ze over de spagaat waarin meisjes en vrouwen zich bevinden, onder meer met behulp van portretten van door haar bewonderde schrijvers als Renate Rubinstein en Vivian Gornick. In haar onlangs verschenen roman Huiswerk gaat het over witte privileges en de spanning tussen werkgever en werknemer.
'Huiswerk is een typische Pruis; springerig, associatief, veelkantig, vindingrijk, humoristisch, je schiet geregeld in de lach, maar uiteindelijk toch ernstiger dan verwacht.' (Tzum)Festivaltip: Marja Pruis en vele andere schrijvers en dichters traden ook op tijdens de grote festivalavond Saturday Night Unlimited (20 januari 2024) waar je zelf je route koos langs zo'n twintig programma's op vijf podia in Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag.
-
Boek van mijn leven met Marja Pruis
Schrijvers vertellen over hun favoriete boek: het boek dat hen inspireert of raakt; het boek dat hun artistieke, morele of intellectuele kompas heeft gevormd. Kortom: het boek dat ze iedereen aanraden. Interview: Hassnae Bouazza.
Marja Pruis koos als favoriet Mevrouw Dalloway (Mrs. Dalloway, 1925) van Virginia Woolf, de roman waarin Clarissa Dalloway op een zomerochtend bloemen gaat kopen. Ze is bezig met de laatste voorbereidingen voor het feest dat ze die avond gaat geven. Terwijl ze door Londen loopt overdenkt ze haar leven.
-
Schrijversfeest
Met: Aad Meinderts, Annemarie Estor, Douwe Draaisma, Hans Aarsman, Hassnae Bouazza, Jan van Aken, Jenny Arean, Maartje Meijer, Marja Pruis, Mathilde Santing, Maxime Garcia Diaz, Nelleke Noordervliet, Pauline Krikke, Robert van Asten, Sumai Yahya
Met optredens van zangeres, cabaretière en actrice Jenny Arean (op piano begeleid door Peter van der Zwaag), zangeres Mathilde Santing (muzikaal begeleid door Bastiaan Mulder en Guus Bakker), geheugenpsycholoog en auteur Douwe Draaisma, jazzpianist/componist Maartje Meijer en fotograaf en schrijver Hans Aarsman werd dit Schrijversfeest een topbelevenis!
Zij traden op ter ere van de winnaars van de literaire prijzen die de Jan Campert-Stichting namens de Gemeente Den Haag toekende. De prijzen werden deze Winternachten festivalmiddag uitgereikt door Burgemeester van Den Haag Pauline Krikke en Robert van Asten, wethouder Mobiliteit, Cultuur en Strategie.
Het Schrijversfeest werd geopend door jonge dichter Maxime Garcia Diaz die voordroeg uit eigen werk. Vervolgens droegen scholieren gedichten voor die ze tijdens workshops op school hebben geschreven, onder wie ook Sumai Yahya, die vorig jaar de jonge Campert-prijs won. De aanwezigen bepaalden wie van drie genomineerde scholieren ditmaal deze prijs voor een jonge Haagse dichter won.
Nelleke Noordervliet kreeg de Constantijn Huygens-prijs voor haar gehele oeuvre. Ze publiceerde sinds 1987 een groot aantal romans, novellen, verhalen, essays en radiocolumns. Historische (ver)banden, vrijheid, collectief en verantwoordelijkheid kenmerken haar werk. Haar laatstverschenen roman is Aan het eind van de dag (2016).
Jan van Aken ontving de F. Bordewijk-prijs voor zijn roman De ommegang. Deze speelt zich af in het Europa van 1400, "waar 's levens felheid heerst, de dood altijd op de loer ligt en zijn even briljante als opportunistische hoofdpersoon probeert zich een positie te verweren waarin hij een kathedraal kan bouwen", aldus de jury.
Annemarie Estor kreeg de Jan Campert-prijs voor haar bundel Niemandslandnacht. In dit wervelende prozagedicht, dat zich bij elke lezing dieper aan de lezer openbaart, wordt een wereld opgeroepen die zowel surrealistisch als hedendaags is.
Aan Marja Pruis is de tweejaarlijkse J. Greshoff-prijs overhandigd voor haar essaybundel Genoeg nu over mij. 'Ik' moet je verdienen schrijft de journalist, criticus en schrijver. Zoals zij voluit en schaamteloos denkt en schrijft verdient zij deze prijs.
Een programma in samenwerking met de Jan Campert-Stichting / Literatuurmuseum.
-
De schrijver als medeplichtige
Schrijvers laten graag slechteriken aan het woord. Forensisch psycholoog Inge Schilperoord weet in haar debuutroman Muidhond (shortlist ECI Literatuurprijs) sympathie op te wekken voor de veroordeelde pedofiel Jonathan. Kristien Hemmerechts laat in Alles verandert, waarin zij een virtuoos spel speelt met John Coetzee's roman In ongenade, Iris aan het woord, die overschrijdend seksueel gedrag met een studente vertoont, maar zelf van dader tot slachtoffer wordt. Zijn Schilperoord en Hemmerechts medeplichtig aan de gewetenloze daden van Jonathan en Iris?
-
Schrijversfeest 2013
Met: Bart Moeyaert, Denise Jannah, Ellen Deckwitz, Guus Janssen, Jaap Cohen, Joke van Leeuwen, Lucas Hüsgen, Marja Pruis, Nico Dijkshoorn, Pieter Steinz, Roland Colastica, Ronald Giphart, Stephan Enter, Wouter Godijn
Het festival sluit groots af met het Schrijversfeest in de Koninklijke Schouwburg. Een programma rond de Nederlandse literatuur met optredens van o.a. Joke van Leeuwen, Nico Dijkshoorn, Ronald Giphart, Bart Moeyaert, jazz-zangeres Denise Jannah en pianist en componist Guus Janssen.
Hoe staat het ervoor met de Nederlandse letteren? Aan het begin van het jaar maken we de balans op. Schrijfster en critica Marja Pruis geeft haar visie op de stand van zaken. Met muziek en voordracht eren we drie grote schrijvers en dichters die ons in 2012 ontvielen. Jazzkoningin en zangeres Denise Jannah zingt een gedicht van Gerrit Komrij, begeleid door gitarist Robby Alberga. Componist en pianist Guus Janssen eert Bernlef met een compositie voor stem en piano. En we luisteren naar een opname van dichter Rutger Kopland. De Curaçaose auteur en acteur Roland Colastica - hij debuteerde vorig jaar met de jeugdroman Vuurwerk in mijn hoofd - vertelt ons het verhaal over zijn moedertaal het Papiaments, hoe hij als kind kennismaakte met de Nederlandse literatuur, over het belang van voorlezen en verhalen vertellen.Uitreiking Haagse literatuurprijzen
Vier schrijvers vallen vandaag in de prijzen: Stephan Enter ontvangt de F. Bordewijk-prijs voor zijn roman Grip, Wouter Godijn de Jan Campert-prijs voor zijn dichtbundel Hoe H.H. de wereld redde, en Lucas Hüsgen de J. Greshoff-prijs voor beschouwend proza voor zijn boek Nazi te Venlo. Multitalent Joke van Leeuwen krijgt de Constantijn Huygensprijs voor haar volledige oeuvre. Met haar theatrale dankwoord sluiten we de middag af: een uniek optreden van deze schrijfster, dichteres, illustratrice en cabaretière. De prijzen worden uitgereikt door de wethouder voor cultuur van Den Haag, Marjolein de Jong.Een programma in samenwerking met het Nederlands Letterenfonds, Stichting Lezen en de Jan Campert Stichting.
-
De Troost van het Nachtkastje
De Turks-Amerikaanse schrijfster Elif Batuman beschrijft in de essaybundel De bezetenen haar liefde voor literatuur en probeert onder meer onder antwoord te vinden op de vraag hoe je literatuur zo dicht mogelijk bij je leven van alledag kunt brengen. Schrijfster Manon Uphoff schreef Hoe te lezen waarin ze ingaat op de vraag waar het de schrijver, en het boek, om te doen is. Daarbij stelt ze het fenomeen aan de orde dat de schrijver en het verhaal in toenemende mate aan elkaar gelijk worden gesteld. Marja Pruis spreekt met hen over de troost die van literatuur uit kan gaan en wat daartoe de sleutel is. Engelstalig.
-
Wintercafé 4: Late Night Utopia
Jeroen van Kan gaat in gesprek met Marja Pruis over de bundeling van haar essays over literatuur. Waarin ligt het geluk van het minutieus beschouwen? Martijn Knol's gebruiksaanwijzing voor een betere wereld is de opmaat voor een optreden van Congolees/Amerikaanse spoken word artist Omékongo Dibinga en de dichteres Hagar Peeters die beiden een poetische inkijk geven in hun eigen Utopia. Nederlands- en Engelstalig.
-
Gouden liefdesregels
Aan het eind van de avond in de grote zaal gaan de schrijvers Ramsey Nasr en Marja Pruis op zoek naar Gouden Liefdesregels. Wat zijn de belangrijkste en meest waarachtige regels in de liefde? Wie heeft daar het mooist over geschreven? Schrijven over liefde is een kunst omdat het zo'n grote en veelomvattende emotie is. Want het wordt al snel over the top, of te zoet. Hoe voorkom je dat? En wie laat dat goed zien? De schrijvers lezen de mooiste liefdesregels voor. NL