Margriet de Moor
(Noordwijk, 1941) schrijft in haar laatste boek, de essaybundel Als een hond zijn blinde baas (2007), hoe ze ooit begon aan haar schrijverscarrière. 'Eens kijken of ik een verhaal kan schrijven,' dacht ze op een maandagochtend. En schrijven kon ze. Haar eerste verhalenbundel Op de rug gezien (1988) kreeg een Gouden Ezelsoor en met haar romandebuut Eerst grijs dan wit dan blauw (1991) won ze de AKO-literatuurprijs. Dat bleek meteen de weg naar internationale faam. Het boek is inmiddels verschenen in meer dan tien talen. Toeval met dramatische gevolgen en 'het raadsel van de ander' spelen een grote rol in De Moors werk. Ook de geschiedenis is een belangwekkend thema. Zo schrijft ze in de De hertog van Egypte over de lotgevallen van zigeuners in Europa in de vijftiende eeuw en speelt De Verdonkene tijdens de watersnoodramp. De Moor studeerde piano, zang, kunstgeschiedenis en archeologie en maakte videofilms voor ze begon met schrijven.
(WIN2009)Archief beschikbaar voor: Margriet de Moor
-
The Fake Nation
Drie schrijvers over nationale identiteit en nationalisme en hoe zij hier tegenin schrijven. Margriet de Moor schreef in een essay over 'een kitscherig geloof in de eigen mythe' van 'openheid, tolerantie en vrijdenkerij'. De Turkse schrijfster en columniste Perihan Magden neemt met haar eigenwijze taalgebruik machthebbers zoals het leger op de hak en hoopt dat zij hiermee bijdraagt aan verdere democratisering van haar land. José Eduardo Agualusa speelt in zijn werk een subliem spel met werkelijkheid en fictie en creëert zo een nieuw beeld van zijn land Angola. Zijn roman De vrouwen van mijn vader werd tijdens Winternachten gepresenteerd. Gesprekleider was Pieter van den Blink.
-
Het vreemde en het eigene
Twee schrijfsters over het vreemde en het eigene. Bij Margriet de Moor gaat het daarbij dikwijls om de confrontatie tussen de eigen traditie en de onthechting, bij de Turks/Duitse Emine Özdamar gaat het om de verplaatsing en het vinden van houvast in een nieuwe omgeving. De een kwam als kind uit Turkije naar Duitsland en veroverde zich al spelend en schrijvend een plek in een vreemde samenleving en cultuur. De ander is door en door verbonden met de Nederlandse cultuur, maar vond via de muziek en de literatuur een weg naar buiten. Özdamar werd bekend met haar roman Het leven is een karavansarai. Sindsdien heeft ze een grote reputatie opgebouwd. In november 2004 werd ze nog bekroond met de prestigieuze Von Kleist prijs. Margriet de Moor, auteur van een inmiddels monumentaal en omvangrijk oeuvre, dat verscheidene malen werd onderscheiden, is een van de meest gelezen Nederlandse auteurs in Duitsland. Haar boeken Op de rug gezien (1988), Eerst grijs dan wit dan blauw (1991) en Kreutzersonate, een liefdesverhaal zijn ook in Duitse vertaling verschenen. Aan het eind van dit programma was nog een korte voordracht van de Turkse schrijfster Asli Erdogan, die eerder op de avond werd geïnterviewd door Margot Dijkgraaf.
Duitstalig