Margje de Koning

(Amsterdam, 1964) is filmmaker en directeur van Movies That Matter. Na haar studie Theater- en Filmwetenschappen maakte ze vele documentaires voor verschillende omroepen in binnen- en buitenland. Bij de IKON was ze vanaf 2005 verantwoordelijk voor de afdeling Televisie en, vanaf 2012, Hoofd TV, Radio en Nieuw Media. Toen IKON in 2016 opging in de EO was ze daar Commisioning Editor Documentaires. In 2019 werd ze artistiek directeur van Movies That Matter in Den Haag dat films over mensenrechten vertoond tijdens het jaarlijkse festival en vele andere events door het jaar heen. In het Writers Unlimited festival 2025 presenteert ze een cross-over programma tussen literatuur en film.
(WU2025)Archief beschikbaar voor: Margje de Koning
-
Movies that Matter x Writers Unlimited Festival Special: 'Conflict and Identity'
De Amerikaanse dichter George Abraham voelt zich door zijn Palestijnse roots sterk betrokken bij de oorlog in Palestina. Daarnaast schrijft hen vanuit een queer en feministisch perspectief over bestaansrecht, gender roles en identiteit.
De Nederlandse filmmaker Beri Shalmashi heeft roots in Iraans-Koerdistan. Zij maakt onder meer films over de verwoestende effecten van oorlog en dictatuur in haar geboorteland en vele andere thema's. Haar meeste recente film Casting Call gaat over een acteur die zich gedwongen voelt een verkeerde rol te spelen.
Beiden lezen en tonen fragmenten uit hun werk en gaan in gesprek met Movies That Matter-directeur Margje de Koning. Wat is hun werkwijze en wat zijn de verschillen in aanpak van een schrijver en een filmmaker? Wat hopen zij met hun teksten of film bij de lezer of toeschouwer teweeg te brengen? Zien zij hun werk als een aanklacht of als medicijn?
Een cross over-programma met film en literatuur, en over kunst en mensenrechten, georganiseerd door Writers Unlimited en Movies that Matter.
George Abraham is een Palestijns-Amerikaanse dichter, performancekunstenaar en schrijver. Ze zijn de auteur van When the Arab Apocalypse Comes to America (Haymarket Books, 2026) en Birthright (2020), dat de Arab American Book Award won en finalist was voor de Lambda Literary Award. Ze zijn redacteur van Mizna, een literair tijdschrift over Zuidwest-Aziatische en Noord-Afrikaanse diaspora, en zijn mederedacteur van HEAVEN LOOKS LIKE US: Palestinian Poetry (Haymarket Books, 2025). Hun huidige projecten omvatten ook Eve, een performanceproject met Fargo Tbakhi waarin Miltons Paradise Lost opnieuw wordt verbeeld door de lens van het Palestijnse verzet. Momenteel geven ze les aan de Engelse afdeling van Amherst College als Writer-in-Residence.
Beri Shalmashi is scenarist en regisseur, ze studeerde af aan de Nederlandse Filmacademie en behaalde haar MA aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Shalmashi's eerste film Mama werd genomineerd voor een Gouden Kalf en ze won de prestigieuze Zilveren Camera voor Storytelling met Big Village. Ze maakte voor VPRO's Frontlinie Aan de rand van de revolutie, in het Koerdisch grensgebied tussen Irak en Iran en cureerde The Fire in Their Eyes, met werk van 20 kunstenaars over de wortels van de filosofie 'vrouw, leven, vrijheid.' Ze is scenarist van de telefilm Casting Call, werkte als consulent voor het Nederlands Filmfonds en is directeur van programmabureau Avanti.
Margje de Koning is filmmaker en directeur van Movies That Matter. Na haar studie Theater- en Filmwetenschappen maakte ze vele documentaires voor verschillende omroepen in binnen- en buitenland. Bij de IKON was ze vanaf 2005 verantwoordelijk voor de afdeling Televisie en, vanaf 2012, Hoofd TV, Radio en Nieuw Media. Toen IKON in 2016 opging in de EO was ze daar Commisioning Editor Documentaires. In 2019 werd ze artistiek directeur van Movies That Matter in Den Haag dat films over mensenrechten vertoond tijdens het jaarlijkse festival en vele andere events door het jaar heen.
Festivaltip: de komende festivaleditie van Movies That Matter vindt plaats van 21 tot en met 29 maart 2025 in Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag.