Maarten van der Graaff
(Dirksland, 1987) debuteerde in 2013 met Vluchtautogedichten, bekroond met de C. Buddingh'-prijs. De jury prees de â€bluf, branie en bravoure†van de debuterende dichter. Van der Graaff ontsnapt in zijn eigen vluchtauto, de poÃ"zie, aan de alledaagse werkelijkheid - op zoek naar nieuwe dimensies. Zijn tweede bundel Dood werk (2015) werd onderscheiden met de J.C. Bloemprijs. Hij publiceert poÃ"zie en proza in verschillende tijdschriften, treedt regelmatig op en is redacteur en medeoprichter van het online literair tijdschrift Samplekanon. Zijn romandebuut Wormen en engelen (2017) is een eigentijdse zoektocht naar de betekenis van geloof. In 2020 publiceerde hij de dichtbundel Nederland in stukken, in 2022 gevolgd door zijn tweede roman Onder asfalt.
(WU2024)Archief beschikbaar voor: Maarten van der Graaff
-
Garbage In, Garbage Out: poÃ"zieprogramma
Is het lyrisch ik een chatbot die zelfverzekerd uitspraken doet op basis van een verouderde dataset?
Maarten van der Graaff, die Garbage In, Garbage Out samenstelde, vroeg de dichters goed te luisteren naar chatbots, die het internet afschuimen om onze vragen te beantwoorden. Wat betekent de toon van chatbots die al die informatie tot zinnen smeden voor poÃ"zie?
Wat is de rol van het lichaam bij het schrijven, lezen en beluisteren van gedichten? Wie of wat hoor je eigenlijk als je naar een gedicht luistert: een intieme stem, of juist een kakafonie? Kan het gedicht een afvalverwerker zijn?
Garbage In, Garbage Out is een programma met speciaal hiervoor nieuw geschreven en eerder uitgebrachte poÃ"zie van en met Ronelda Kamfer, Simone Atangana Bekono, Astrid Lampe, Dewi de Nijs Bik en (via een vooraf opgenomen op video opgenomen voordracht) Zheng Xiaoqiong. -
De grondstof van het gedicht
Met: Alara Adilow, Asha Karami, Caro Derkx, Dean Bowen, Irina Baldini, Johan van Dijke, Maarten van der Graaff, Marieke Lucas Rijneveld, Martin Rombouts, Marwin Vos, Maxime Garcia Diaz, Mustafa Stitou, Willie Darktrousers
In het slotprogramma van Winternachten festival 2023 gingen dichters en kunstenaars op zoek naar de grondstof van het gedicht. Hoe worden het geweld van de delving van grondstoffen, de vernietiging van levens en werelden, en de uitputting van de aarde hoorbaar en voelbaar in taal? Waar is het gedicht van gemaakt: kan het zelf ook plunderen en schaden?
De grondstof van het gedicht was een avondvullend programma met bekende en nieuwe stemmen, onverwachte performances, dans, muziek en beeld.
Wie een kinderboek over een boerderij openslaat ziet geen hypermoderne, destructieve industrie, maar lieflijke taferelen. Deze verdoezeling van de werkelijkheid is volgens de Britse zoöloog, auteur en activist George Monbiot te wijten aan hardnekkige beelden over onze omgang met dier en land, die zijn ontleend aan de dichtkunst. â€Een van de grootste bedreigingen voor het leven op aarde is poÃ"zie,†schreef hij dan ook provocatief.
Toch is het plunderen van de aarde wel tot de moderne poÃ"zie doorgedrongen. In het gedicht â€Sinaasappel, bitter je schilâ€, van de Surinaamse dichter MichaÃ"l Slory, leggen de mineralen zelf getuigenis af van die geschiedenis:â€Op Afobaka wil ik zijn
als de arbeiders staken,
de morgen zich boort
in de papaya,
het bauxiet woedend zingt
over zoveel misbruik,
zoveel leugens
zoveel misleiding.â€Boekhandel De Vries van Stockum was in de foyer aanwezig met een stand waar o.a. de boeken van de auteurs die aan dit programma deelnemen, verkrijgbaar waren - met gelegenheid tot signeren!
De grondstof van het gedicht was samengesteld door dichter en schrijver Maarten van der Graaff.
-
Dromen loont: de poëzie van Ilja Leonard Pfeijffer
Pfeijffers meesterlijke taalgebruik en zijn inventieve stijl - gewaagd maar ook humoristisch - nodigen uit tot een interessant gesprek over zijn poëtisch oeuvre. Uiteraard draagt hij daaruit enkele gedichten voor.
In 1998 won hij de C. Buddingh'-prijs voor zijn dichtbundel Van de vierkante man. Zijn poëziebundel Idyllen werd in 2015 onderscheiden met de Jan Campert-prijs en de Awater poëzieprijs.
Pfeijffer is daarnaast samensteller van de bloemlezingen 500 gedichten die iedereen gelezen moet hebben (2008, samen met Gert Jan de Vries), Er is alles in de wereld / Lucebert (2009) en De Nederlandse poëzie van de twintigste en de eenentwintigste eeuw in duizend en enige gedichten (2016).
Tip: Ilja Leonard Pfeijffer en zijn roman Grand Hotel Europa staan donderdagavond 16 januari in Theater aan het Spui centraal in het festivalprogramma Europa op de sofa. Pfeijffer laat zich, in de rol van Europa, ondervragen door psychiater Damiaan Denys.
-
Myths as identity arena
Oude mythes over de oorsprong van volkeren en over het ontstaan van culturen en conflicten blijven ons beïnvloeden in hoe we ons verhouden tot de ander en tot het hier en nu. De Indiase mytholoog Arshia Sattar, de Oegandese romancier Jennifer Nansubuga Makumbi en schrijver en dichter Maarten van der Graaff gingen in gesprek met politicoloog en schrijver Wytske Versteeg over mythes als arena van identiteit. Schrijver en dichter Rodaan Al Galidi besloot het programma met voordracht uit eigen werk.
-
Artificial ignorance: digitaal falen
Om ons te beschermen pleit Radboud-hoogleraar Martha Larson voor artificial ignorance: over sommige data moet in de IT opzettelijk heen gekeken worden. Acht auteurs namen Larsons idee van zo'n blinde vlek als uitgangspunt voor hun optreden. Ze keken op een andere, creatieve manier naar technologie. Welke sporen toont technologie van de bedenker? En: de slimme thermostaat, de pacemaker of Google Maps helpen ons, maar vormen ze ons ook? En wat is de waarde van een digitale misser of digitaal falen?
-
VPRO's OVT Live
Met: David Van Reybrouck, Ernst Reijseger, Jos Palm, Karwan Fatah-Black, Louise O. Fresco, Maarten van der Graaff, Madelon de Keizer, Nelleke Noordervliet, Paul van der Gaag, Rodaan Al Galidi, Wim Berkelaar
Elke zondagochtend staat actualiteit van de geschiedenis centraal in een van de best beluisterde Nederlandse radioprogramma's. Zondagochtend 21 januari 2018 werd OVT zoals gebruikelijk live uitgezonden vanaf het Winternachten festival.
In een uitverkochte foyer van Theater aan het Spui luisterden en keken de bezoekers naar gesprekken, interviews en verhalen met onder meer festivalauteurs Louise O. Fresco, David Van Reybrouck en Maarten van der Graaff, naar historici Karwan Fatah-Black en Madelon de Keijzer en naar een optreden van cellist Ernst Reijseger. Nelleke Noordervliet sprak haar column uit en Wim Berkelaar presenteerde de boekrecensies van de week. Presentatie: Paul van der Gaag en Jos Palm.
-
Dichterbij dichters - Speakers' Corner Haagse Hogeschool
Met: Efe Murad, Ghayath Almadhoun, Hassnae Bouazza, Maarten van der Graaff, Sanam Sheriff
De 23e editie van het Winternachten internationaal literatuur festival Den Haag vond plaats van donderdag 18 tot en met zondag 21 januari. De ruim 80 schrijvers, dichters en musici uit binnen- en buitenland kwamen ditmaal niet alleen naar festivallocaties Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag, maar gingen ook naar scholen en treden op in Haagse wijken.
Het festival, bekend om zijn aanstekelijke mix van voordracht, gesprekken over actuele onderwerpen. muzikale optredens en filmprogramma, had ditmaal maar liefst acht locaties. Centrale festivallocaties waren van donderdag 18 tot en met zondag 21 januari Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag.
Daarnaast verzorgde het festival gratis toegankelijke schrijversoptredens in de Speakers' Corner van de Haagse Hogeschool, het International Institute of Social Studies, Theater Dakota, Bibliotheek Schilderswijk en Bibliotheek Nieuw Waldeck.
The Lighthouse, centrum voor debat, cultuur en innovatie van De Haagse Hogeschool en Winternachten festival presenteerden donderdag 18 januari in de Speakers' Corner het programma 'Dichterbij Dichters' met poetry slam-talent Sanam Sheriff uit India, dichters Efe Murad (Turkije) en Ghayath Almadhoun (Zweden), en dichter-schrijver Maarten van der Graaff uit Nederland. Winternachten festival stelde een nieuwe internationale literaire generatie voor. Ze droegen voor uit eigen werk en Hassnae Bouazza sprak met dichters en publiek over de zeggingskracht van poëzie.
-
Dichten in Dunglish en andere talen
Hoe kan literatuur de taal uitdagen? Na het Mandarijn en het Spaans is het Engels de meest gesproken taal ter wereld. Het is een taal van de macht, van massacultuur, van imperialisme en overheersing, maar ook een taal waarin solidariteit, activisme en begrip tot uitdrukking komen, waarin altijd aan de poten van de macht wordt gezaagd: een meerderheidstaal vol minderheidstalen.
Welke rol speelt het Engels in de poëzie die in Nederland en België wordt geschreven? Dit vroeg Winternachten festival aan zeven jonge dichters die in het Engels schrijven, in het Nederlands, die zowel in het Nederlands áls in het Engels schrijven, die meertalige poëzie schrijven, die in Nederland en België wonen, die 'hier' geboren zijn of niet.
Wat is de status van het Engels in hun poëzie? Ze schrijven er speciaal voor Winternachten festival een vers gedicht over: Veva Leye, Dean Bowen, Samira Saleh, Mia You en Caglar Koseoglu; ook Joost Baars en Charlotte Van den Broeck, beide genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2018, nemen deel en reageren met hun werk. De VSB Poëzieprijs 2018 wordt kort na Winternachten festival op donderdag 25 januari uitgereikt in Theater Diligentia in Den Haag.
-
Saturday Night Wintercafé: Spot on Young Poets
Francis Broekhuijsen presenteert leerlingen van Haagse middelbare scholen met hun eigen poëzie: het resultaat van workshops door leden van het Haagse Dichtersgilde. De jonge dichter en C. Buddingh' Prijs 2014-winnaar Maarten van der Graaff en de Britse dichter en performer Salena Godden treden met hen op. Tijdens Spot on Young Poets op vrijdag en zaterdag wordt per avond één finalist van de Jonge Campert prijs gekozen. Beide finalisten zullen zondag tijdens het Schrijversfeest, voorafgaand aan de uitreiking van de prijzen van de Jan Campert-Stichting, zijn of haar gedicht mogen voordragen. Één van hen zal door het publiek gekozen worden om deze nieuwe prijs voor de beste Haagse dichter-scholier in ontvangst te nemen. Beleef het mee en zie hoe de literaire toekomst aan u gepresenteerd wordt!
-
My Secret City
Zijn de geheimen van een stad een verzameling microkosmossen, een verzameling verledens en opgestapelde geschiedenissen ooit helemaal en voor iedereen te doorgronden? Winternachten Festival vroeg zeven auteurs om over hun eigen, 'verborgen' stad te schrijven. De stad die ze niet zien als ze de deur uitstappen en de straat opgaan, maar de stad die ze af en toe en onverwachts tegenkomen. Ze lezen in hun eigen taal, de vertaling in het Engels en Nederlands wordt simultaan geprojecteerd.
-
De Verborgen Ruimte - Poëzie
In De verborgen ruimte wordt de kaart opnieuw gelezen en uitgevoerd door negen dichters. Welke geluiden en toonsoorten horen daarbij, wat is er nog niet gezegd en wat wordt er steeds weer verkeerd verstaan? Wie bevindt zich aan de randen of juist midden in het centrum? De verborgen ruimte kan zich in een VINEX-wijk bevinden, in een lichaam, een megastal of in een verslavingskliniek. Dat heeft consequenties. Wie in de verborgen ruimte kijkt, verliest een aantal zekerheden. Wanneer de kaart opnieuw wordt gelezen, komt niemand meer thuis.
'VSB Poëzieprijs op Tournee' maakt deel uit van De verborgen ruimte; onder de optredende dichters zijn de auteurs van drie voor de VSB Poëzieprijs genomineerde dichtbundels: Kwaadgesternte door Hannah van Binsbergen, Lichtmeters van Ruth Lasters en Koelkastlicht door Rodaan Al Galidi. Verder dragen ook Marieke Rijneveld, Dominique de Groen, Mira Feticu, Obe Alkema, Simone Atangana Bekono en Ton van 't Hof voor uit hun werk. De verborgen ruimte is samengesteld door en wordt gepresenteerd door dichter Maarten van der Graaff, in 2014 winnaar van de C.Buddingh'-Prijs voor zijn debuutbundel Vluchtautogedichten.
-
Saturday Night Wintercafe: Who's Afraid of Youth
MC Francis Broekhuijsen presenteert in dit eerste uur leerlingen van de Haagse scholen Johan de Witt College en het Rijswijks Lyceum met hun gedichten, het resultaat van een serie workshops op school. Ze treden op met dichter Maarten van der Graaff.