Irina Baldini
is danser en maker. Ze trad op tijdens festivals, in galeries en musea, waaronder de Biënnale van Venetië en Tate Britain, en choreografeert voor het theater en op locatie. Ze was mede-oprichter van de 4bid Gallery, non-profit plek, project en platform voor ontmoetingen tussen visuele en performance kunsten, en maakte de performance-avond Highs & Lows in OT301, beide in Amsterdam. Als danser reageert Irina Baldini op toeval, op de omstandigheden en werkt met tijdelijke methodes. Tijdens het Winternachten festival 2023 op vrijdagavond 21 april bewoog ze op de woorden van dichter Marwin Vos en reageert op de vraag: wat is de grondstof van het gedicht?
(WN 2023)Archief beschikbaar voor: Irina Baldini
-
De grondstof van het gedicht
Met: Alara Adilow, Asha Karami, Caro Derkx, Dean Bowen, Irina Baldini, Johan van Dijke, Maarten van der Graaff, Marieke Lucas Rijneveld, Martin Rombouts, Marwin Vos, Maxime Garcia Diaz, Mustafa Stitou, Willie Darktrousers
In het slotprogramma van Winternachten festival 2023 gingen dichters en kunstenaars op zoek naar de grondstof van het gedicht. Hoe worden het geweld van de delving van grondstoffen, de vernietiging van levens en werelden, en de uitputting van de aarde hoorbaar en voelbaar in taal? Waar is het gedicht van gemaakt: kan het zelf ook plunderen en schaden?
De grondstof van het gedicht was een avondvullend programma met bekende en nieuwe stemmen, onverwachte performances, dans, muziek en beeld.
Wie een kinderboek over een boerderij openslaat ziet geen hypermoderne, destructieve industrie, maar lieflijke taferelen. Deze verdoezeling van de werkelijkheid is volgens de Britse zoöloog, auteur en activist George Monbiot te wijten aan hardnekkige beelden over onze omgang met dier en land, die zijn ontleend aan de dichtkunst. 'Een van de grootste bedreigingen voor het leven op aarde is poëzie,' schreef hij dan ook provocatief.
Toch is het plunderen van de aarde wel tot de moderne poëzie doorgedrongen. In het gedicht 'Sinaasappel, bitter je schil', van de Surinaamse dichter Michaël Slory, leggen de mineralen zelf getuigenis af van die geschiedenis:'Op Afobaka wil ik zijn
als de arbeiders staken,
de morgen zich boort
in de papaya,
het bauxiet woedend zingt
over zoveel misbruik,
zoveel leugens
zoveel misleiding.'Boekhandel De Vries van Stockum was in de foyer aanwezig met een stand waar o.a. de boeken van de auteurs die aan dit programma deelnemen, verkrijgbaar waren - met gelegenheid tot signeren!
De grondstof van het gedicht was samengesteld door dichter en schrijver Maarten van der Graaff.
-
De straten van Istanbul - verzet en poëzie
De straten en pleinen van Istanbul waren tijdens de Gezi-opstand van 2013 plekken waar werd geprotesteerd tegen autoritaire politiek en nietsontziende marktwerking. Men probeerde er een aanzet te geven tot verandering in de Turkse politiek.
Hoe kijkt de jonge dichter, essayist en criticus Efe Murad vijf jaar later naar de situatie in zijn land? En hoe ziet de literaire kaart van Istanbul er op dit moment uit? Efe Murad vertelt over de stad, wandelt er doorheen en draagt voor uit zijn werk, waaronder uit het gedicht Kapital Öldürür!, dat hij schreef met zijn generatiegenoten Sinan Özdemir en İsmail Aslan en dat een van de meest directe confrontaties met het Turkije van de afgelopen jaren vormt.
Çaglar Köseoglu kijkt vanuit Nederland naar Istanbul en vergroot zo de kaart. Zijn poëzie vervormt de geschiedenis van de republiek Turkije en de situatie in Nederland tot iets nieuws en laat zien hoe geweld, taal en geografie samenhangen.
Irina Baldini danst in deze korte voorstelling improviserend door de kaart, baant zich een eigen pad door het stratenplan, de wolkenkrabbers en de luxe flatgebouwen van Istanbul en denkt in beweging na over de zoektocht naar open plekken in een stad waar de staat beslag heeft gelegd op de publieke ruimte.