Gerlinda Heywegen
(1968) is programmamaker, schrijver, organisator, lezinggever en podcaster, voornamelijk op het gebied van film, regelmatig in combinatie met literatuur. Ze is programmeur voor Film by the Sea in Vlissingen en maakt programma's voor het Winternachten festival. Koning Film is het door haar opgezette collectief van sprekers over film, ieder op hun eigen terrein, van muziek tot filosofie. Heywegen schreef onder andere The other director, een boek over directors of photography, ze werkte mee aan Passie voor Cinema (Frans Westra) over 40 jaar filmvertoning in Nederland en was redacteur en journalist voor filmtijdschrift Skrien. Tegenwoordig schrijft ze regelmatig voor de websites van Netherlands Society of Cinematographers en Elders Literair.
(WN 2021)Archief beschikbaar voor: Gerlinda Heywegen
-
When did it all go terribly wrong? Or did it?
Met: Gerlinda Heywegen, Pola Oloixarac
Mona, van de Argentijnse auteur Pola Oloixarac, leest bijna als een film. Het boek neemt de incrowd literaire scene op de hak, is zowel feministisch als gewelddadig, en bij vlagen weird tot op het bot... Onze programmamaker en filmredacteur Gerlinda Heywegen dook diep in Mona en zocht er filmfragmenten bij die aansluiten, uitdagen, botsen. Door samen met Pola naar die fragmenten te kijken en ze te bespreken, kwam het geestige, cynische universum van hoofdpersonage Mona nog dichterbij. Of dat altijd even aangenaam was? Vast niet! Maar spannend was het zeker. Kwam je naar PIP dan leerde Mona kennen in woord en beeld!
Voertaal: Engels.
-
Zij-kamer: When does she rule, or does she at all?
Een filmessay over de vrouw op het witte doek - door Gerlinda Heywegen
Welke ruimte nemen vrouwen in op het witte doek? Hoe zichtbaar of onzichtbaar zijn ze? Wat krijgen we in films te zien van De Vrouw, en hoe? In dit filmprogramma nam redacteur en programmamaker Gerlinda Heywegen je mee op ontdekkingsreis. Vrouwen worden op het witte doek uitgesloten, geseksualiseerd, ontkend, bewonderd, geobjectiveerd, uitvergroot of klein gemaakt - maar zelden vertoond als een mens. Ze zijn madonna of hoer, mythe of huisvrouw. We zien hun beeldvullende rondingen en kapot geslagen dromen. En: wáár zien we vrouwen vooral? Staan ze in de keuken, galopperen ze door het weidse, romantische landschap? Wat doen ze, doen ze wel iets? Welke ruimte is er voor en van haar?
We keken en luisterden naar dit filmische essay waarin we over de hele wereld reisden, een wereld vol filmvrouwen - vrouwen die treurig stemmen, boos maken maar ook (beloofd!) lieten lachen en hoop boden. We lieten ons gidsen door een gestoorde filmwereld met duistere, hilarische, klassieke en giftige voorbeelden. We zagen fragmenten uit o.a. The Piano (Jane Campion), Irréversible (Gaspar Noé), Portrait de la jeune fille en feu (Céline Sciamma) Nostalghia (Andrei Tarkovski) en Titane (Julia Ducourneau). When does she rule or does she rule at all? was het onderwerp van dit filmessay waarin Gerlinda Heywegen filmfragmenten aan elkaar lastte en toelichtte.
Voertaal: Nederlands.
-
Love, hate, whatever! It's all about me!
Met: Arnon Grunberg, Gerlinda Heywegen
Mel Brooks - is hij niet de regisseur van films als Spaceballs en Blazing Saddles? Iemand waar je van houdt of niet?
Klopt! Donderdagavond 17 maart stond volledig in het teken van de Amerikaanse acteur, komiek, filmregisseur, scenarioschrijver en theater- en filmproducent, bekend om zijn persiflages en satirische grappen. Aan de hand van filmfragmenten bespraken Writers Unlimited filmredacteur Gerlinda Heywegen en schrijver Arnon Grunberg het fenomeen Mel Brooks.
Arnon Grunberg zag Brooks eerste film The Producers (1968) op het juiste moment en op de juiste plek: vlak nadat hij naar New York was verhuisd. De film maakte grote indruk op Grunberg. Niet in de laatste plaats vanwege de uitgesproken humor, die volgens Brooks zelf 'typisch New Yorks' is.
Hollywood en de showbusiness stonden centraal in dit programma. Mel Brooks eerde en persifleerde vele filmgenres met zijn satire. Hij maakte een mislukte musical over Hitler tot filmverhaal (The Producers) en bracht de western (Blazing Saddles), het horrorgenre (Young Frankenstein) en science fiction (Spaceballs) terug tot zijn eigen universum. En dan is daar natuurlijk Hitler. Hitler op wie hij wraak nam, steeds weer, door hem eindeloos belachelijk te maken.
If you stand on a soapbox and trade rhetoric with a dictator you never win...That's what they do so well: they seduce people. But if you ridicule them, bring them down with laughter, they can't win. You show how crazy they are. - Mel Brooks
Recent verscheen Mel Brooks' autobiografie All about me! en met dit ruim 450 bladzijden dikke werk kun je inderdaad niet meer om hem heen. Grunberg en Heywegen hemelden Brooks op en verfoeiden hem. Dat hij meer is dan de grap en grol, daarover waren beiden het eens. Daarna liepen de meningen al snel uiteen; love, hate, whatever! It's all about Brooks!
Programma samengesteld door Gerlinda Heywegen (Writers Unlimited).
Boekverkoop door De Vries Van Stockum Boeken. -
1984: War is Peace, Freedom is Slavery, Ignorance is Strength
Met: Arnon Grunberg, Gerlinda Heywegen
Writers Unlimited presenteerde het filmprogramma 1984: War is Peace, Freedom is Slavery, Ignorance is Strength. De wereldberoemde dystopische toekomstroman Nineteen Eighty-Four (aka 1984) van George Orwell uit 1949 en de verschillende verfilmingen ervan geven een somber wereldbeeld, waar ook nu, in "corona-tijden", regelmatig aan gerefereerd wordt. Met citaten en filmfragmenten bespraken romancier, columnist, essayist, dichter en scenarist Arnon Grunberg en filmredacteur van Writers Unlimited Gerlinda Heywegen 1984.
"Het verleden werd gewist, het wissen werd vergeten, de leugen werd de waarheid." uit: 1984
Toenemende overheidscontrole, fake news, hoaxes, algoritmes leiden tot verwarring en zelfs opstand. Worden "we" anno 2021 dermate mate gecontroleerd dat het kan leiden tot een 1984? Maakt technologische vooruitgang het mogelijk en is onze wereld hiertoe in staat? Wat betekent Orwells onderzoek naar menselijkheid voor deze tijd? Hoe actueel is Nineteen Eighty-Four na ruim zeventig jaar?
"In 1984 zit een erg krachtig element waarin de overheid een alternatieve werkelijkheid kan creëren", zegt Michael Newton, docent Engelse literatuur aan de Universiteit Leiden. "De waarheid wordt iets buigzaams, waar je een alternatieve versie van kunt voorschrijven." nu.nl
De televisiebewerking van 1984 werd op 12 december 1954 voor het eerst uitgezonden door de BBC en daarna live herhaald op 16 december. Kijkers waren geschokt over Orwells visie op een toekomstige autoritaire staat en over de scènes waarin de held Winston Smith werd gemarteld in de beruchte Room 101. Het regende klachten en er werden vragen gesteld in het Parlement. Bijna zou de heropvoering door de BBC zijn geschrapt: de uitzending ging door met 1 stem vóór bij de raad van bestuur. Toen het een paar dagen later werd herhaald, trok het gelijk het grootste aantal kijkers ooit. Jaren later, in 2000, prijkt Nineteen Eighty-Four op de drieënzeventigste plek van de 100 beste Britse televisieprogramma's van de 20e eeuw.
Nederlandstalig filmprogramma.
Programma samengesteld door Gerlinda Heywegen (Writers Unlimited)
Boekverkoop in de zaal door De Vries Van Stockum Boeken
Let op:
- Voor toegang is een identiteitskaart en coronatoegangsbewijs nodig; bestaande uit een vaccinatiebewijs, negatieve test of een herstelbewijs.
- Het coronatoegangsbewijs geldt voor volwassen en kinderen ouder dan 13 jaar.
- Er geldt een maximale zaalbezetting van 75% in Studio B, Centrale Bibliotheek.
- Bij binnenkomst in de Centrale Bibliotheek is het dragen van een mondkapje verplicht. Het mondkapje mag weer af als je bent gaan zitten in de zaal.
- Bij annulering wegens coronaklachten doen we niet moeilijk en retourneren we het aankoopbedrag.
-
Eva Meijer: Depressie in tijden van waanzin - #SoulCare
Met: Eva Meijer, Gerlinda Heywegen
Net zo helder als in haar essay De grenzen van mijn taal, een klein filosofisch onderzoek naar depressie (uitgave Cossee, 2019) vertelt schrijver Eva Meijer in dit Winternachten festival-programma van Gerlinda Heywegen over depressie. Aan de hand van enkele filmfragmenten waarin depressie een rol speelt geeft Meijer, onder meer, aan welke rol de taal speelt in het denken over en tonen van depressie.
Eva Meijers De grenzen van mijn taal, een klein filosofisch onderzoek naar depressie (uitgave Cossee, 2019) is geen zelfhulpboek, autobiografisch verslag of medische publicatie. Ze zegt daarover in dit interview: "Ik wilde iets anders doen. Ik wilde de betekenis van depressie onderzoeken. Mij interesseert vooral wat nu eigenlijk de ervaring van depressie is. Hoe voelt het om depressief te zijn en kan je dat wel uitleggen aan anderen? Met behulp van de taal en van filosofen en kunstenaars wilde ik iets van die betekenis vatten. De ervaring van depressie, ook die van mijzelf, staat daarin centraal."
Het Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag 2021 had als thema Het is aan ons. In januari van dat jaar lieten schrijvers, dichters en woordkunstenaars uit binnen- en buitenland tijdens live gestreamde programma's horen hoe zij in hun werk aandacht geven aan onder meer klimaatrechtvaardigheid, vrouwenrechten, zelfzorg en activisme.
Eva Meijer (Hoorn) is beeldend kunstenaar, filosoof, schrijver en singer-songwriter. Na publicaties van korte verhalen en poëzie in literaire tijdschriften als De Revisor en Tirade verscheen in 2011 haar debuutroman Het schuwste dier over het verwerken van een plotseling sterfgeval. In Dagpauwoog (2013) verzeilt het hoofdpersonage uit dierenliefde in het grensgebied tussen idealisme en terreur; en Het vogelhuis (2016) portretteert de vergaande passie voor vogels van de Britse Gwendolen Howard. In 2017 verscheen De soldaat was een dolfijn, een essay over politieke dieren. In 2018 werd haar de Halewijnprijs toegekend voor haar oeuvre. Na een filosofische verhandeling over depressie, De grenzen van mijn taal, de roman Voorwaarts en de academische studie When Animals Speak: Towards an Interspecies Democracy (alle 2019), publiceerde ze in 2020 haar roman De nieuwe rivier, een magisch-realistisch moordmysterie.
-
Film: Vamba Sherif over beelden uit Afrika
In dit filmprogramma met moderator Gerlinda Heywegen, vertelt schrijver Vamba Sherif aan de hand van filmfragmenten over het werk van de Senegalese filmmaker Ousmane Sembène, die wordt gezien als sleutelfiguur in de post-koloniale Afrikaanse cinema.
Sherif over Sembène: "Zijn films waren een manier om niet alleen de Afrikaanse geest te dekoloniseren maar ook de verhouding Afrika en het westen met scherpe blik aan te duiden en te bekritiseren." De fragmenten komen uit de documentaire die de Keniaanse literaire en sociale activist Ngūgi wa Thiong'o, wiens werk een centrale rol op deze editie van Winternachten speelt, maakte over Sèmbene's leven. Verder komen o.a. fragmenten uit films als Abouna (2002) van de Tsjaadse filmmaker Mahamat-Saleh Haroun en Med Hondo's Soleil Ō aan bod.
Aansluitend aan dit programma volgt de vertoning van de filmkeuze van Sherif, Heremakono van Abderrahmane Sissako. -
Rosabelle Illes: over zichtbare onzichtbare verhalen
Arubaans schrijver, dichter, spoken word-artiest Rosabelle Illes houdt van film en benoemt ze soms in haar poëzie, verhalen en videos. De vraag welke beelden haar te binnen schieten in relatie tot haar eigen werk, staat in dit gesprek met moderator Gerlinda Heywegen, centraal.
Tipje van de sluier: de film over een langlopende televisie soap met in de hoofdrol een acteur waarvan je het niet verwachtte, speelt naast Illes hier de hoofdrol. En dat Virginia Woolf belangrijk voor haar is en ze door haar oeuvre korte verhalen durfde te gaan schrijven naast haar gedichten, brengt haar bijvoorbeeld op The Hours (Stephen Daldry, 2002 naar het boek van Michael Cunningham), de speelfilm die Woolf en haar Mrs. Dalloway zo prachtig verbindt.
-
Film: Colony of Images
Overal op de wereld worden films gemaakt. Films 'spreken' een universele taal en zijn tegelijk cultureel bepaald. Gerlinda Heywegen toont in Colony of images hoe vrij film werkelijk is en ons, het publiek, vooral ook die indruk wil geven. De filmfragmenten die ze vertoont, mooi en slecht, uit o.a. kolonisatiefilms gedraaid in Congo en uit hedendaagse arthouse (bijv. Claire Denis met de in Afrika gedraaide films Beau travail en White Material) kleuren dit filmcollege dat misschien meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Want de wereld, zeker ook de filmwereld, is een kolonie van beelden. Hoe belangrijk is het om films te dekoloniseren, te ontdoen van (kwetsende) stereotyperingen? Wanneer sluit een film je uit, onderdrukt je of is juist inclusief? En kan dat laatste wel?
-
Leni Zumas: Why Would Women Want to Live Forever?
Waarom willen vrouwen eeuwig leven? Deze en andere vragen beantwoordde de Amerikaanse schrijver en essayist Leni Zumas aan de hand van door haar gekozen filmfragmenten. Ze praatte erover met Gerlinda Heywegen. Daarbij kwam onder meer een fragment voorbij uit de speelfilm Me and you and everyone we know (2005) van Miranda July.
-
Forever Clips Clips Clips
Schrijvers Hanna Bervoets en Mark O'Connell en filmcurator Gerlinda Heywegen vertoonden en becommentarieerden videoclips, korte films en fragmenten uit games en speelfilms rond het festivalthema Who wants to live forever? U ziet onder meer toekomstbeelden, genezende elixirs, strijd op leven en dood en commercials over jong en mooi blijven. Voorafgaand aan Forever Clips, Clips, Clips gingen Bervoets en O'Connell van 21:10-22:00 uur in Zaal 1 van Theater aan het Spui in gesprek in het programma Mens-machine: En technologie schiep de nieuwe mens.
-
Onsterfelijkheid als keuze
Filosoof Tom Dommisse deelde zijn gedachten over onsterfelijkheid en illustreert die met fragmenten uit onder meer E.T., Blade Runner, Wall-E, The Matrix, 2001: A Space Odyssey en Citizen Kane. De mens wil lang leven. Wetenschap en techniek helpen daarbij. In sciencefictionfilms worden deze wens en de technische mogelijkheden weerspiegeld. Maar soms ligt de fantasie dichtbij de realiteit. Denk aan PIxars Wall-E met het bijna menselijke robotje en de mensen die rondzweven, vastgeklonken aan hun touch screens. Of aan Citizen Kane van Orson Welles uit 1941, volgens velen de beste film ooit, waarin de machtswellust van de mediamagnaat samenvalt met de wens voor eeuwig leven.
-
Tot de dood ons scheidt
Gerlinda Heywegen presenteered een filmcollege met prachtige, indringende maar ook humorvolle fragmenten. Geïnspireerd door het festivalthema Who wants to live forever? nam ze u mee op een filmische road trip rond leven, dood en verlangen naar eeuwig leven. De reis startte in Hollywood met slachtoffers die vallen omdat de held moet voortleven. Het bos in The Mourning Forest van Naomi Kawase is een plek van rouw en bezinning. In de Russische film Mother and Son van Alexander Sokoerov begeleidt een zoon zijn moeder op haar laatste reis. Wat blijkt? Er valt over eeuwig leven of dood in de film ook te lachen.
-
Auke Hulst over schrijver Philip K. Dick en 'A Scanner Darkly'
Veelzijdig auteur, componist en muzikant Auke Hulst is een fan van de Amerikaanse schrijver Philip K. Dick. Die heeft een grote reputatie en cultstatus door zijn vooruitziende blik op de schaduwzijden van technologie, consumptie en hedonisme. Films als Blade Runner, Total Recall en Minority Report zijn gebaseerd op zijn werk. Hulst vertelde meer over de auteur, over zijn oeuvre, over waarom dit hem aanspreekt en over zijn favoriete verfilming van diens werk: A Scanner Darkly van Richard Linklater. Deze film is vanaf 22.10 uur te zien in Filmhuis Zaal 1.
-
Batman Nation
Keer op keer redden superheld(inn)en de wereld. Dat wordt ze gek genoeg niet altijd in dank afgenomen. De dienstdoende slechterik en het volk blijven ontevreden. Vooral Batman heeft het regelmatig zwaar te verduren.
Batman is uitzonderlijk onder superhelden want hij bezit behalve veel geld geen echte superpower. Afhankelijk van wat de schrijvers, tekenaars of filmregisseurs verzinnen lijkt Batman de inwoners van Gotham soms tegen de haren in te strijken. En hij zit ook zichzelf regelmatig in de weg. In dit heerlijke Batman-programma ligt de vleermuisman figuurlijk op de sofa.
Fenno Werkman, befaamd verzamelaar van muziek en films, vertoont hiervoor toepasselijke fragmenten uit zijn enorme archief: hij neemt een schat aan beeldmateriaal mee over de Dark Knight. Als beeldresearcher levert Werkman veel materiaal aan tv-programma's als Nacht van de Popmuziek en Top 2000 met Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis.
En let op, er valt wat te verdienen: striptekenaar Romano Molenaar maakt speciaal voor Winternachten een Batman-tekening, te winnen in de Speed-Batmanquiz aan het einde van het programma.
-
Marx vandaag
Voorafgaand aan de vertoning van de speelfilm The Young Karl Marx een gesprek met schrijver en scenarioschrijver Gustaaf Peek die in zijn revolutionair pamflet Verzet! Pleidooi voor communisme (2017) pleit voor ideeën van Karl Marx zoals de rechtvaardige herverdeling van kennis, macht en inkomen. Waarom is die aandacht zo broodnodig? Wat deelt Peek met Peck? Kunnen woorden en beelden wat aan die herverdeling bijdragen? Gespreksleiding: Gerlinda Heywegen.
-
Power to The People: film als wapen
De strijdbare cinema, dat is die van regisseurs als Ken Loach, Spike Lee en Michael Moore. Regisseurs die zich nadrukkelijk in hun films boos maken over onrecht in de wereld. De één kiest de fictiefilm als wapen, de ander de documentaire.
Hoe verschillend ze ook zijn, in hun films komen ze op voor ons, de gewone mens. Dit programma is een filmische bloemlezing, samengesteld en gepresenteerd door Gerlinda Heywegen, met pregnante fragmenten die afhankelijk van de maker grappig, heel boos of absoluut kunstzinnig zijn. Film als wapen, film over "ons" en voor "ons". Met fragmenten uit o.a. Do the Right Thing, Bowling for Columbine en I, Daniel Blake.
-
Speech!
De speech is een krachtig instrument dat door zijn vorm en inhoud bijna per definitie ook zeer filmisch is. Christopher Nolan gebruikt niet voor niets in Dunkirk een van 's werelds beroemdste speeches, die van Winston Churchill, We shall fight them on the beaches.
De speeches die gekend en bekend blijven, zijn vaak die speeches die de geschiedenis breken. Robert Kennedy die direct nadat Martin Luther King op 4 april 1968 vermoord werd de kracht opbrengt om het volk te vertellen dat dat het beste het moment kan aanvaarden in de hoop dat "we" wijzer worden. Ook die vinden we in films terug. Maar hoe zit dat met de speech vandaag de dag? Is de tijd van de grote speeches voorbij? Ook dat komt aan bod.
Gerlinda Heywegen ging met cultureel en politiek filosoof Tom Dommisse in gesprek over de functie en de schoonheid van de speech. Natuurlijk aan de hand van enkele scherp gekozen film- of televisiefragmenten.
-
De goede advocaat - met Britta Böhler
Met: Britta Böhler, Gerlinda Heywegen
Juriste Britta Böhler kreeg grote bekendheid als verdediger van o.a. Volkert van der Graaf en Ayaan Hirsi Ali. Haar nieuwe boek De goede advocaat - vanaf begin mei verkrijgbaar - gaat over de belangrijke vragen van haar vak. Welke eigenschappen zijn onmisbaar voor een goede advocaat? Welke rol spelen ethiek, loyaliteit en maatschappelijke betrokkenheid? En hoe stelt de advocaat zich op in een verhardend maatschappelijk klimaat?
In haar boek koppelt Böhler voorbeelden uit haar praktijk aan de representatie van de advocatuur in film en literatuur. In deze aflevering van B-Unlimited ging Gerlinda Heywegen in gesprek met Britta Böhler, aan de hand van een aantal film- en televisiefragmenten. Een gesprek over concrete ethische dilemma's, de wijze waarop die kunnen worden bekeken en al dan niet kunnen worden opgelost.
Als advocaat was Britta Böhler - inmiddels is ze niet meer als zodanig actief - betrokken bij enkele van de spraakmakendste rechtszaken van de afgelopen decennia. Ze was ook lid van de Eerste Kamer en bijzonder hoogleraar advocatuur. Sinds 2013 is ze actief als schrijver van romans en thrillers.
Programma samengesteld door Judith Uyterlinde en Ilonka Reintjens (Writers Unlimited).
Boekverkoop door Van Stockum Boekverkopers.
I.s.m. Uitgeverij Cossee. -
Onder de huid het "echte" leven?
Michael Faber, de Australische bestsellerauteur, is terug in zijn geboortestad Den Haag en praat met Gerlinda Heywegen over zijn fascinatie voor de verfilming van literaire werken. Eén van de voorbeelden zal Under The Skin zijn, zijn eigen hitroman, prachtig verfilmd door Michael Glazer met Scarlett Johansson in de verontrustende hoofdrol.
Uiteraard wordt Glazers Under The Skin ook vertoond (aansluitend) maar het gesprek en film kunnen ook "los" van elkaar bezocht worden. -
Macht heeft altijd gelijk - de lessen van House of Cards
Op het moment dat Amerika zijn nieuwe president verwelkomt, onderzoekt Winternachten Festival die andere: Frank Underwood, de ster in House of Cards. Filosoof Tom Dommisse schreef er een artikel over dat de basis is voor het gesprek dat programmamaker van Filmhuis Den Haag, Gerlinda Heywegen, aan de hand fragmenten uit House of Cards, heeft met Felix Rottenberg. Hoe wordt politiek verbeeld in de Netflix-hitserie en welk beeld van zichzelf creëren de echte Underwoods? Wat is de impact daarvan op hoe we over politiek denken?
Felix Rottenberg is bestuurder, moderator, voorzitter van het wetenschappelijk bureau van de PVDA en schrijft wekelijks een column in Het Parool. -
De filmkeuze van P.F. Thomése
P.F. Thomése is een veelzijdig schrijver die steeds weer andere registers opentrekt: van Schaduwkind (2003) tot De Onderwaterzwemmer (2015). Op het Nederlands Film Festival ging J. Kessels, The Novel in première, een film van Erik de Bruyn, naar het boek waarin zijn favoriete bijfiguur J. Kessels rokend en vretend door het leven gaat. Vanavond licht Thomése zijn filmkeuze toe in een gesprek met filmkenner Gerlinda Heywegen. En natuurlijk zien we de fragmenten die hij uitkoos, onder andere uit De Grote Stilte (Bergman), Otto e Mezzo (Fellini), Goodfellas (Scorsese) en The Big Lebowski (gebroeders Coen).
-
De filmkeuze van Rodaan Al Galidi
De uit Irak gevluchte Rodaan Al Galidi is een opvallend humoristische stem in de Nederlandse literatuur. Hij publiceerde dichtbundels, romans en boeken met columns en hij mengt zich op hilarische wijze in het debat over het inburgeringsexamen. Voor het festival maakte hij een keuze van filmfragmenten en gaat erover in gesprek met Gerlinda Heywegen. Aan bod komen onder andere fragmenten uit Citizen Kane (Orson Welles), La Grande Bellezza (Sorentino), Der Untergang (Hirschbiegel) en Holy Motors (Léos Carax).
Rodaan Al Galidi vervangt de eerder aangekondigde Tariq Ali, die om gezondheidsredenen heeft moeten afzeggen.
-
Film: Don't look now - films om bij weg te kijken
Een bloemlezing over de mechanismen van het 'lekkere' griezelen. Presentator en filmkenner Gerlinda Heywegen reist via tal van fragmenten en diverse filmgenres door de filmische krochten van de hel. Of die hel nu Wall Street of Mordor heet, het kwaad in een haai schuilt of in een (bijna) onzichtbaar monster: waarom kijken we zo graag naar enge scènes op het grote doek? Al is het tussen onze vingers door? Hoe lukt het die regisseurs toch om ons angst aan te jagen?
-
Film: Shakespeares schurken
Wil je de bad guys van nu begrijpen, kijk dan eens naar de personages die Shakespeare 400 jaar geleden creëerde. Moeiteloos herkennen we Poetin, Saddam Hoessein of Eichmann in personages uit Macbeth, Hamlet of Richard III. Slechte lieden, die handelen uit heldere motieven: jaloezie, hartstocht, woede, blinde ambitie of verbittering. Shakespeare-kenner en filosoof Tom Dommisse toont de schurken in fragmenten van verfilmingen uit o.a. Rusland, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Filmkenner Gerlinda Heywegen gaat met hem in gesprek.