Inschrijven op de nieuwsbrief

Fiep van Bodegom

Fiep van Bodegom - foto Serge Ligtenberg
Fiep van Bodegom - foto Serge Ligtenberg

(India, 1984) is schrijver, criticus en vertaler. Ze is redacteur van Extra Extra Magazine en doceert aan de afdeling Creative Writing bij Artez University of the Arts. Ze schrijft regelmatig over literatuur (o.a. voor De Groene Amsterdammer, NRC en De Nederlandse Boekengids) en publiceerde vertalingen, essays en fictie.

(WN 2021)

Archief beschikbaar voor: Fiep van Bodegom

  • Winternachten 2023

    Verhalen die verbinden

    Met: Angel ArunA, Arturo den Hartog, Astrid H. Roemer, Babs Gons, Britney Lindo, Daphne Huisden, Fiep van Bodegom, Holland Baroque, Lucretia Starke, Maria Vlaar, Mariëlle Vavier, Nazrina Rodjan, Rabin Baldewsingh, Sarita Bajnath, Shantie Singh, Tessa Leuwsha

    Donkere, vergeten of verboden bladzijden: het duurt lang voordat de koloniale geschiedenis van Nederland doordringt tot ons collectieve geheugen. Maar de geschiedenis kent vele vormen van overlevering, waarvan verhalen de meest krachtige vorm zijn. Van het ene continent naar het andere, van generatie op generatie worden ze doorgegeven. En daarna vol verbeelding en creativiteit vastgelegd in de literatuur, in muziek, in taal. Daarmee worden deze verhalen van iedereen.

    Het Winternachten festival-middagprogramma Verhalen die verbinden verkende de Nederlandse koloniale geschiedenis in onze literatuur, taal en muziek. Prominente Surinaamse auteurs Astrid H. Roemer en Tessa Leuwsha vertelden in gesprekken met respectievelijk Maria Vlaar en Fiep van Bodegom over de betekenis van 150 jaar afschaffing van de slavernij voor henzelf, hun land, hun familie en hun boeken. Beiden publiceerden in 2023 nieuwe boeken: van Astrid H. Roemer verscheen de roman DealersDochter, van Tessa Leuwsha De wilde vaart: op zoek naar de veerkracht van Suriname.

    Schrijver en dichter Babs Gons trad op met spoken word. Auteurs Tessa Leuwsha en Daphne Huisden droegen voor uit hun bijdragen aan Dat wij zongen (2022, uitgave: Das Mag), de bundel waarin twintig vooraanstaande schrijvers van nu een lans breken voor een Caraïbische auteur van toen die hen persoonlijk heeft geïnspireerd. MariÃ"lle Vavier, Haagse loco-burgemeester en wethouder Armoede, Inclusie en Volksgezondheid, hield een toespraak.

    Zangeres Angel ArunA vertolkte eigen werk en poÃ"zie van dichter en singer-songwriter Raj Mohan in het Sarnámi. Verder traden sopraan Lucretia Starke en countertenor Arturo den Hartog op, begeleid door zes musici van ensemble Holland Baroque, met onder meer hun versie van het Surinaamse liedje Lolo mi boto.

    Na de gesprekken en optredens in Zaal 1 volgde in de theaterfoyer een kort naprogramma met bijdragen en voordrachten door Rabin Baldewsingh, schrijver en sinds 2021 Nationaal Coördinator tegen Discriminatie. en door Britney Lindo, schrijver en spoken word-artiest. Presentatie: Sarita Bajnath.

    Ook het (Engels gesproken) avondprogramma All the World's Excuses van 16 april 2023 (19:30-22:00) stond in het teken van 150 jaar afschaffing slavernij. In dit avondprogramma werd het perspectief groter en spraken auteurs uit meerdere landen over de sporen van slavernij, apartheid en kolonialisme in samenleving, verhalen, taal en literatuur: te gast waren Caleb Azumah Nelson (VK), David Diop (Frankrijk), Chika Unigwe (VS), Astrid H. Roemer (Suriname), Neske Beks (BelgiÃ") en Radna Fabias (Nederland).Â

    Boekhandel De Vries van Stockum was in de foyer aanwezig met een stand waar o.a. de boeken van de auteurs die aan dit programma deelnemen, verkrijgbaar zijn - met gelegenheid tot signeren!

    Dit programma was samengesteld door Shantie Singh, auteur van o.a. de romans Vervoering (2014) en De kier (2020).

    Met dagkaart 's avonds ook naar All the World's Excuses
    Na het matineeprogramma Verhalen die verbinden volgde in Theater aan het Spui het Winternachten festival-avondprogramma All the World's Excuses, aanvang 19:30 uur.Â
    Een dagkaart met toegang voor beide festivalprogramma's op 16 april was verkrijgbaar.

  • Slow Winternachten festival februari & maart 2021

    Writing Climate (In)justice - #StillWeRise

    Met: Alexis Wright, Benjamin Fro, Chihiro Geuzebroek, Fiep van Bodegom, Leena Norms, Sanam Sheriff

    Steeds meer auteurs geven het klimaat en de klimaatcrisis een prominente plek in hun werk; denk maar aan de recente romans van Eva Meijer, Margaret Atwood en Richard Powers. Weinigen wagen zich nog aan het onderwerp van klimaatonrechtvaardigheid of klimaatracisme.

    1:50 - Alexis Wright (Australië), interview
    32:55 - Chihiro Geuzebroek (Nederland), spoken word
    38:09 - Benjamin Fro (Nederland), spoken word.
    41:47 - Sanam Sheriff (VS), videoreading.
    47:28 - Leena Norms (VK), spoken word.
    50:18 - Chihiro Geuzebroek / Benjamin Fro, interview.
    1:03:11 - Sanam Sheriff (VS), interview.
    1:10:38 - Leena Norms (VK), interview.
    1:20:34 - Benjamin Fro (Nederland), performance.

    Te vaak hoor je de uitspraak "we zitten allemaal in hetzelfde schuitje". Ja, we bevinden ons allemaal op dezelfde woeste zee van de klimaatcrisis. Maar sociaal-economische status, huidskleur en geografische locatie bepalen of je die storm doorkruist met een luxe cruiseschip of een wankel vlot. Het is aan ons om dit met al onze literaire vermogens te agenderen, vindt programmamaker Joëlle Koorneef.

    De roman The Swan Book (2013) van de Aboriginal auteur Alexis Wright speelt zich af in een toekomstige wereld die verwoest is door extreme klimaatverandering. Australië is met droogte, bosbranden en stervende koraalriffen een voorloper in het ervaren van de gevolgen van de klimaatcrisis. In het oeuvre van Wright is het continent een haast dystopische literaire setting waarin onrechtvaardigheden zich blijven vermenigvuldigen.

    Fiep van Bodegom, schrijver, vertaler en redacteur bij literair tijdschrift De Gids, ging met Alexis Wright in gesprek over de waarde van literatuur in de klimaatcrisis en de positie van de schrijver om (klimaat)activisme aan te wakkeren.

    Fragmenten uit Wrights werk - dat opvalt door de rauwe, levende taal - gaven we aan spoken wordartiesten en dichters om met hun woordkracht dit onderwerp in alle opzichten ervaarbaar te maken. Live vanuit Theater aan het Spui waren dit de rebelse en geëngageerde woord-, rap- en muziekartiest Benjamin Fro en filmmaker, performer en activist Chihiro Geuzebroek. Ook waren er indrukwekkende videobijdragen van de Britse dichter, YouTube-prominent en literair video-essayist Leena Norms, en de uit India afkomstige dichter-woordkunstenaar Sanam Sheriff.

    Samen met Fiep van Bodegom spraken ze over hoe zij het verlangen naar een meer rechtvaardige wereld en hun kunstenaarschap vormgeven. Is dat een balanceer-act? Of is het de enige manier waarop zij hun kunstenaarschap kunnen belijden?

    Winternachten festival signaleerde dat er op dit moment een jonge generatie opstaat die kunst en activisme niet als tegengestelde polen ziet, maar daarin fluïde opereert. Tijdens het festival was het mogelijk deze beweging stem te geven, mee te praten en inspiratiebronnen te delen in een hiervoor geopende Facebookgroep.


    Lees hier de bijdragen, voor dit programma geschreven op verzoek van Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag:

    Verder kijken en lezen:

    (Ga hier naar de Engelstalige versies/Find the English versions here)Bekijk ook:

    Fiep van Bodegom
    Onpeilbaar - Over natuur, land en eigendom, essay, 2020, Mister Motley

    Benjamin Fro
    website
    YouTube Music

    Chihiro Geuzebroek
    website
    Instagram

    Joëlle Koorneef
    Instagram

    Leena Norms
    YouTube
    Instagram

    Sanam Sheriff
    website
    Instagram

    Alexis Wright
    Uitgever Giramondo, webpagina met Wrights boeken en video's

  • Winternachten 2021

    #StillWeRise: Writing Climate (In)Justice

    Met: Alexis Wright, Benjamin Fro, Chihiro Geuzebroek, Fiep van Bodegom, Leena Norms, Sanam Sheriff

    Steeds meer auteurs geven het klimaat en de klimaatcrisis een prominente plek in hun werk; denk maar aan de recente romans van Eva Meijer, Margaret Atwood en Richard Powers. Weinigen wagen zich nog aan het onderwerp van klimaatonrechtvaardigheid of klimaatracisme.

    Te vaak hoor je de uitspraak "we zitten allemaal in hetzelfde schuitje". Ja, we bevinden ons allemaal op dezelfde woeste zee van de klimaatcrisis. Maar sociaal-economische status, huidskleur en geografische locatie bepalen of je die storm doorkruist met een luxe cruiseschip of een wankel vlot. Het is aan ons om dit met al onze literaire vermogens te agenderen, vindt programmamaker Joëlle Koorneef.

    De roman The Swan Book (2013) van de Aboriginal auteur Alexis Wright speelt zich af in een toekomstige wereld die verwoest is door extreme klimaatverandering. Australië is met droogte, bosbranden en stervende koraalriffen een voorloper in het ervaren van de gevolgen van de klimaatcrisis. In het oeuvre van Wright is het continent een haast dystopische literaire setting waarin onrechtvaardigheden zich blijven vermenigvuldigen.

    Fiep van Bodegom, schrijver, vertaler en redacteur bij literair tijdschrift De Gids, ging met Alexis Wright in gesprek over de waarde van literatuur in de klimaatcrisis en de positie van de schrijver om (klimaat)activisme aan te wakkeren.

    Fragmenten uit Wrights werk - dat opvalt door de rauwe, levende taal - gaven we aan spoken wordartiesten en dichters om met hun woordkracht dit onderwerp in alle opzichten ervaarbaar te maken. Live vanuit Theater aan het Spui waren dit de rebelse en geëngageerde woord-, rap- en muziekartiest Benjamin Fro en filmmaker, performer en activist Chihiro Geuzebroek. Ook waren er indrukwekkende videobijdragen van de Britse dichter, YouTube-prominent en literair video-essayist Leena Norms, en de uit India afkomstige dichter-woordkunstenaar Sanam Sheriff.

    Samen met Fiep van Bodegom spraken ze over hoe zij het verlangen naar een meer rechtvaardige wereld en hun kunstenaarschap vormgeven. Is dat een balanceer-act? Of is het de enige manier waarop zij hun kunstenaarschap kunnen belijden?

    Winternachten festival signaleerde dat er op dit moment een jonge generatie opstaat die kunst en activisme niet als tegengestelde polen ziet, maar daarin fluïde opereert. Tijdens het festival was het mogelijk deze beweging stem te geven, mee te praten en inspiratiebronnen te delen via een speciale Facebookgroep die we vanaf donderdag 7 januari openden.


    Lees hier de bijdragen, voor dit programma geschreven op verzoek van Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag:

    (Ga hier naar de Engelstalige versies/Find the English versions here)Bekijk ook:

    Fiep van Bodegom
    Onpeilbaar - Over natuur, land en eigendom, essay, 2020, Mister Motley

    Benjamin Fro
    website
    YouTube Music

    Chihiro Geuzebroek
    website
    Instagram

    Joëlle Koorneef
    Instagram

    Leena Norms
    YouTube
    Instagram

    Sanam Sheriff
    website
    Instagram

    Alexis Wright
    Uitgever Giramondo, webpagina met Wrights boeken en video's

  • Rodaan al Galidi, Annelies Verbeke en Pierre Jarawan

    Rodaan al Galidi, Annelies Verbeke en Pierre Jarawan

    Met: Annelies Verbeke, Fiep van Bodegom, Pierre Jarawan, Rodaan Al Galidi

    Drie landen, drie auteurs, drie romans over immigranten die hun weg vinden in een nieuw land. Rodaan Al Galidi is dichter en schrijver. Geboren in Irak en opgeleid als civiel ingenieur, woont hij sinds 1998 in Nederland. Zijn boek Hoe ik talent voor het leven kreeg is recent in het Engels vertaald als Two Blankets, Three Sheets. Het is een inspirerend verhaal over overleven, een close-up van de verborgen wereld van vluchtelingen en mensensmokkelaars, en een ontnuchterende weerspiegeling van onze tijd. Deze maand verscheen zijn nieuwste roman Holland, een vervolg op zijn succesvolle Hoe ik talent voor het leven kreeg. Annelies Verbeke is een Belgische schrijver van prijswinnende romans, korte verhalen en toneelstukken. Haar roman Thirty Days over Alphonse, een Senegalese immigrant, is een diep ontroerend verhaal over liefde, buitenstaanders en de menselijke behoefte om contact te maken. Pierre Jarawan verhuisde op driejarige leeftijd met zijn familie naar Duitsland. Geïnspireerd door de fantasierijke verhaaltjes voor het slapengaan van zijn vader, begon hij op dertienjarige leeftijd te schrijven. Zijn eerste roman over Samir's zoektocht naar zijn vermiste vader, The Storyteller, werd een internationale bestseller. Gespreksleider: Fiep van Bodegom.

    Programma in samenwerking met World Editions.
    Boekverkoop in de zaal door De Vries Van Stockum boekverkopers.

  • Winternachten 2020 – Saturday Night Unlimited

    Ellen Deckwitz en Adriaan van Dis: De erfenis

    Over familie, erfenis en hoe je wel of niet kunt ontsnappen aan de overlevering van geschiedenis, en daarmee je wortels, en het geluk, verdriet wat daarmee gepaard gaat: een gesprek onder leiding van Fiep van Bodegom, met muziek en poëzie van Robin Block.

    Ellen Deckwitz schreef in haar nieuwe bundel Hogere natuurkunde over de oorlog, over Nederlands-Indië en over de gevolgen daarvan voor het huidige Nederland. De grootmoeder in de tekst is haar Indische oma. Zij vertelt haar verhaal alleen aan haar kleindochter.

    Een belangrijk deel van het oeuvre van Adriaan van Dis gaat over de Indische invloeden binnen zijn familie. In zijn debuutnovelle Nathan Sid (1983) en de romans Indische duinen (1994), Familieziek (2002) en Ik kom terug (2014) schreef hij over zijn moeder en familie, over hoe familiegeschiedenis doorwerkt, generatie na generatie.

    Robin Block, dichter, musicus en theatermaker, volgt onder meer in zijn soloperformance Samudra ('oceaan') en in zijn samen met Angelina Enny (Indonesië) geschreven bundel In Between, Di Antara (2019), het pad van zijn grootouders die in 1949 Indië moesten ontvluchten, in tegenovergestelde richting.

    Tip: Ellen Deckwitz en Robin Block zijn vrijdagavond 17 januari te gast in het Winternachten festivalprogramma in Bibliotheek Nieuw Waldeck, aanvang 20:15 uur. Zaterdagmiddag 18 januari bespreekt Deckwitz, samen met collega NRC-columnist Clarice Gargard en het publiek, Oeroeg van Hella Haasse in NRC Leesclub Live, aanvang 14:00 uur in Theater aan het Spui.

  • Winternachten 2020 – Friday Night Unlimited

    Books Unlimited: Petina Gappah & Asmaa Azaizeh

    Maak kennis met internationale topschrijvers en hun recente boeken. Journalist en De Gids-redacteur Fiep van Bodegom spreekt met de Zimbabwaanse schrijver Petina Gappah over haar nieuwe roman Vanuit het duister stralend licht en met de Palestijnse schrijver en dichter Asmaa Azaizeh over haar jongste bundel Geloof me niet als ik over de oorlog vertel.

    "This is how we carried out of Africa the poor broken body of Bwana Daudi, the Doctor, David Livingstone, so that he could be borne across the sea and buried in his own land." Zo opent Petina Gappahs roman - het boeiende verhaal van de mannen en vrouwen die het lichaam, de papieren en kaarten van zendeling en onderzoeker David Livingstone 2400 kilometer dwars door negentiende-eeuws Afrika droegen. De verteller zijn Halima, de kok van Livingstone en de streng religieuze vrijgemaakte slaaf Jacob Wainwright. De roman verschijnt januari 2020 in Nederlandse vertaling onder de titel Vanuit het duister stralend licht (Atlas Contact).

    Asmaa Azaizeh is een Palestijnse dichter, journalist en cultureel curator die momenteel in Haifa woont en werkt. Sinds 2011 publiceerde ze twee dichtbundels en een poëziebloemlezing. In oktober 2019 verscheen haar eerste bundel in het Nederlands: Geloof me niet als ik over de oorlog vertel (Jurgen Maas; vertaling Nisrine Mbarki).

    Tip: Petina Gappah neemt ook deel aan de Opening Night - A Free Mind, woensdag 15 januari in Theater aan het Spui; Azmaa Azaizeh treedt ook op tijdens de Free the Word - Oxfam Novib PEN Award Night, donderdag 16 januari in Theater aan het Spui, en tijdens het Winternachten Nieuwjaarsconcert, zondagmiddag 19 januari in het Zuiderstrandtheater.

  • Winternachten 2019 – Saturday Night Unlimited

    How dark is the future?

    Fiep van Bodegom, schrijver en journalist, sprak met Leni Zumas uit de VS, Mohammad Rabie uit Egypte en Aafke Romeijn uit Nederland over hun verwachtingen en speculaties over de nabije toekomst. De drie auteurs publiceerden recent toekomstromans. In Rode klok portretteert Zumas vrouwen in een toekomstige VS waar abortus, IVF en adoptie voor alleenstaande ouders illegaal is; in Otared van Rabie sluit een politiescherpschutter zich aan bij het ondergronds verzet als Caïro half in handen valt van een bezettingsmacht en in Concept M schetst Romeijn een verrassend portret van radicalisering in Nederland anno 2020.

  • Winternachten 2019 – Friday Night Unlimited

    Mens-machine: En technologie schiep de nieuwe mens

    Hanna Bervoets en, uit Ierland, Mark O'Connell spraken over onze 'transhumane' toekomst, mede naar aanleiding van O'Connells bestseller De mensmachine en Bervoets' roman Ivanov. O'Connell gaf zijn boek de pakkende ondertitel Adventures Among Cyborgs, Utopians, Hackers, and the Futurists Solving the Modest Problem of Death mee. Hij onderzoekt de roots, ethiek en toekomstvisie van transhumanisme. Deze beweging wil de natuurlijke grenzen van het menselijk bestaan doorbreken met hulp van technologie; een volgens anderen verwerpelijke filosofie. Bervoets combineert spanning en ethiek in Ivanov, waarin de hoofdpersoon verstrikt raakt in het dubieuze onderzoek van een jonge wetenschapper. Fiep van Bodegom leidde het gesprek, met als sidekick ingenieur en innovatiefilosoof Martijntje Smits. Bervoets en O'Connell waren van 22:30-23:40 uur in Filmhuis Zaal 1 met Forever clips clips clips, een reeks fragmenten, korte films en games rond het festivalthema Who Wants to Live Forever?