Ernest van der Kwast
(Bombay, 1981) is een literaire duizendpoot. Van der Kwast ontdekt zijn schrijftalent al in het eerste gymnasiumjaar als hij toneelstukken gaat schrijven. In zijn eindexamenjaar debuteert hij met een kort verhaal in literair tijdschrift Passionate waar hij drie maanden later hoofdredacteur van wordt. In 2001 begint hij met Jorg Schellekens het multiculturele en interdisciplinaire literaire podium Nur Literatur, door Tommy Wieringa 'het beste literaire festival van Nederland' genoemd. Als Yusef el Halal publiceert hij met diverse collega-schrijvers in 2003 de verhalenbundel Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken die door het Parool 'het allerleukste debuut van 2004' wordt genoemd. In februari 2005 volgt dan een debuut onder zijn eigen naam, Soms zijn dingen mooier als er mensen klappen, door NRC Handelsblad als 'hartverscheurend mooi' omschreven. In 2010 verschijnt het geromantiseerde verhaal van zijn Indiase moeder, Mama Tandoori die werd genomineerd voor de NS Publieksprijs 2010. Onder het pseudoniem Stieger Sloot publiceerde hij in 2007 ook de absurdistische roman Stand-in.
(nov 2010)Archief beschikbaar voor: Ernest van der Kwast
-
VPRO OVT Live
Met: Asis Aynan, Ernest van der Kwast, Marlon Titre, Mathijs Deen, Nazmiye Oral, Nelleke Noordervliet, Paul van der Gaag, Wim Tigges
Zoals ieder jaar zendt ook nu het VPRO geschiedenisprogramma OVT weer uit vanuit cafe Dudok, als onderdeel van Writers Unlimited - Winternachten festival Den Haag. Het thema van het festival is Great Expectations, naar de roman van Charles Dickens. Dickens schreef Great Expectations precies 150 jaar geleden. Reden om te spreken over Dickens, zijn boek en zijn tijd, met de Anglist letterkundige Wim Tigges. Volkskrant-columniste en actrice Nazmiye Oral, journalist en schrijver Asis Aynan en de schrijver van ondermeer de bestseller 'Mama Tandoori' Ernest van der Kwast, praten over familiegeschiedenis en hoe die geschiedenis zijn weerslag heeft in hun werk. Van alle drie is in ieder geval één van de ouders afkomstig van buiten Europa. Hoe bepalend is dat voor hun schrijverschap geweest en kan je ooit loskomen van die andere culturele achtergrond? Met de column van de schrijfster Nelleke Noordervliet en muziek van gitarist Marlon Titre. In het tweede uur o.a. Paulus Bijl over zijn promotieonderzoek naar foto's van koloniaal geweld in Nederlands-Indië. Er blijkt, anders dan in het geval van de Tweede Wereldoorlog, nog grote onenigheid bestaat over de betekenis van dit geweld, en over de morele beoordeling ervan. Met live muziek: Marlon Titre. Presentatie: Paul van der Gaag en Mathijs Deen. Nederlandstalig.
-
Wintercafé 3: VPRO De Avonden
De zoektocht naar Utopia gaat door, met voordrachten van Ernest van der Kwast en Hector Abad. Filosofen Menno van der Veen en Hans Achterhuis gaan met elkaar in gesprek over de mogelijkheden van nieuwe Utopieen. Schuilt er niet in elke vorm van Utopisch denken een groot gevaar? Of hebben we geleerd van eerdere mislukte Utopieën en zijn we daardoor juist nu wel degelijk in staat om vrijelijk een nieuwe en betere wereld te bedenken? Muziek: het collectief Amarins & Le Gatte Negre. Presentatie: Jeroen van Kan en Lotje IJzermans. Nederlands- en Engelstalig.
-
Literatuur: de Grote Witwasser
De schrijvers Nazmiye Oral, Ernest van der Kwast en Ger Beukenkamp schrijven allen over familie; Oral vooral in haar columns, Van der Kwast in zijn roman Mama Tandoori en Beukenkamp in scenario's als De Kroon en Den Uyl en de affaire Lockheed. De nieuwe roman van Oral draait, onder meer, om vergeving. Scenarist en toneelschrijver Ger Beukenkamp herleidt politieke en constitutionele drama's graag tot herkenbare dilemma's van trouw, loyaliteit en liefde tussen echtelieden en hun kinderen. Asis Aynan zal de schrijvers vragen naar het schoonwassen van (familie)geschiedenissen met literatuur en andere vormen van vertelkunst. Kan schrijven een vorm van vergeving zijn? Nederlandstalig.