Efe Murad
(Istanbul, 1987) studeerde filosofie aan Princeton en werkt nu aan zijn Ph. D. in Ottomaanse geschiedenis en Arabische filosofie en theologie aan Harvard. Hij publiceerde vijf dichtbundels en vijf vertalingen in het Turks van de Iraanse dichters M. Azad en Fereydoon-e Moshiri en van de Amerikaanse dichters C.K. Williams, Susan Howe and Lyn Hejinian. Samen met Sidney Wade verzorgde hij de uitgave van het oeuvre van de Turkse dichter Melih Cevdet Anday. Zijn gedichten, essays en vertalingen naar het Engels zijn verschenen in magazines als Guernica, Jacket, Five Points en The American Reader; hij nam deel aan tentoonstellingen waaronder de 13e Istanbul Biënnale. Momenteel werkt hij aan de volledige Turkse vertaling van Cantos van Ezra Pound. Eerder verscheen Matter-Poetry Manifesto samen met Cem Kurtuluş in 2004; in zijn nieuwe werk combineert hij paleografie, Islamitische handschrifttradities, found footage en soundscapes.
(2017)Archief beschikbaar voor: Efe Murad
-
World Storytelling in ISS
Met: Çağlar Köseoğlu, Efe Murad, Kees Biekart, Magda Cârneci, Mira Feticu
Winternachten festival ging met vier auteurs naar ISS en presenteerde World Storytelling, waarin studenten en schrijvers elkaar verhalen vertellen. De geëngageerde dichters Efe Murad (Turkije), Magda Cârneci (Roemenië), Mira Feticu (Nederland) en Çaglar Köseoglu (Nederland) droegen bij met verhalen over dichten in tijden van revolutie. Kees Biekart, verbonden aan ISS als Associate Professor in politieke sociologie, was gespreksleider. Engelstalig.
-
Dichterbij dichters - Speakers' Corner Haagse Hogeschool
Met: Efe Murad, Ghayath Almadhoun, Hassnae Bouazza, Maarten van der Graaff, Sanam Sheriff
De 23e editie van het Winternachten internationaal literatuur festival Den Haag vond plaats van donderdag 18 tot en met zondag 21 januari. De ruim 80 schrijvers, dichters en musici uit binnen- en buitenland kwamen ditmaal niet alleen naar festivallocaties Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag, maar gingen ook naar scholen en treden op in Haagse wijken.
Het festival, bekend om zijn aanstekelijke mix van voordracht, gesprekken over actuele onderwerpen. muzikale optredens en filmprogramma, had ditmaal maar liefst acht locaties. Centrale festivallocaties waren van donderdag 18 tot en met zondag 21 januari Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag.
Daarnaast verzorgde het festival gratis toegankelijke schrijversoptredens in de Speakers' Corner van de Haagse Hogeschool, het International Institute of Social Studies, Theater Dakota, Bibliotheek Schilderswijk en Bibliotheek Nieuw Waldeck.
The Lighthouse, centrum voor debat, cultuur en innovatie van De Haagse Hogeschool en Winternachten festival presenteerden donderdag 18 januari in de Speakers' Corner het programma 'Dichterbij Dichters' met poetry slam-talent Sanam Sheriff uit India, dichters Efe Murad (Turkije) en Ghayath Almadhoun (Zweden), en dichter-schrijver Maarten van der Graaff uit Nederland. Winternachten festival stelde een nieuwe internationale literaire generatie voor. Ze droegen voor uit eigen werk en Hassnae Bouazza sprak met dichters en publiek over de zeggingskracht van poëzie.
-
Boek van mijn leven: Efe Murad
Schrijvers vertellen over hun favoriete boek: het boek dat hen inspireert of raakt; het boek dat hun artistieke, morele of intellectuele kompas heeft gevormd. Kortom: het boek dat ze iedereen aanraden.
-
De straten van Istanbul - verzet en poëzie
De straten en pleinen van Istanbul waren tijdens de Gezi-opstand van 2013 plekken waar werd geprotesteerd tegen autoritaire politiek en nietsontziende marktwerking. Men probeerde er een aanzet te geven tot verandering in de Turkse politiek.
Hoe kijkt de jonge dichter, essayist en criticus Efe Murad vijf jaar later naar de situatie in zijn land? En hoe ziet de literaire kaart van Istanbul er op dit moment uit? Efe Murad vertelt over de stad, wandelt er doorheen en draagt voor uit zijn werk, waaronder uit het gedicht Kapital Öldürür!, dat hij schreef met zijn generatiegenoten Sinan Özdemir en İsmail Aslan en dat een van de meest directe confrontaties met het Turkije van de afgelopen jaren vormt.
Çaglar Köseoglu kijkt vanuit Nederland naar Istanbul en vergroot zo de kaart. Zijn poëzie vervormt de geschiedenis van de republiek Turkije en de situatie in Nederland tot iets nieuws en laat zien hoe geweld, taal en geografie samenhangen.
Irina Baldini danst in deze korte voorstelling improviserend door de kaart, baant zich een eigen pad door het stratenplan, de wolkenkrabbers en de luxe flatgebouwen van Istanbul en denkt in beweging na over de zoektocht naar open plekken in een stad waar de staat beslag heeft gelegd op de publieke ruimte.
-
Ode an die Freude
Schillers idealistische gedicht over Europa en de mensheid hertaald naar nu en hier! Winternachten festival vroeg acht schrijvers en dichters om elk hun eigen Ode an die Freude te maken. Deze avond presenteerden ze het resultaat.
Deelnemers aan deze Odes 2.0 waren Nino Haratischwili, Magda Cârneci, Sanam Sheriff, Efe Murad, Grazyna Plebanek, Gustaaf Peek, Ghayath Almadhoun en Charlotte Van den Broeck. Zij dragen voor in hun moeder- of schrijftaal met simultaan een projectie van de Nederlandse en/of Engelse vertaling. Klassiek accordeonist Oleg Lysenko verzorged met cellist Elisabeth Sturtewagen en sopraan Jole De Baerdemaeker de muzikale component van dit programma.
Schillers Ode an die Freude (Ode aan de vreugde), oorspronkelijk geschreven in 1785, leeft voort doordat Ludwig van Beethoven een strofe uit het gedicht toevoegde aan de finale voor koor en zangsolisten van zijn 9e symfonie. In 1985 riep de EU de koorfinale - maar dan in een tekstloze versie - uit tot officieel volkslied van de Europese Unie. Schiller verwoordt in zijn gedicht het ideaal van een wereld waar alle mensen als broeders leven.
-
Fraternité! De vergeten waarde van wij-gevoel
Het verlangen naar een daadkrachtig wij-gevoel is overal ter wereld opnieuw een bron van sociale bewegingen. Het wij-gevoel voedt nieuwe, gepassioneerde emancipatie- en identiteitsgroepen. Evengoed veroorzaakt het wij-gevoel ook maatschappelijke fragmentatie en conflicten.
Broederschap, derde pilaar van democratisch streven uit de Franse Revolutie, is lang gezien als een minder ontvlambaar maatschappelijke waarde in vergelijking met Vrijheid en Gelijkheid. Maar de comeback van het daadkrachtige wij-gevoel gaat gepaard met veel polarisatie en conflict in samenlevingen.
Bas Heijne, P.C. Hooftprijs-winnaar voor zijn essayistisch oeuvre en prominent NRC-columnist, onderzocht samen met de Vlaamse cultuurhistoricus en schrijver David Van Reybrouck, de Turkse dichter en filosoof Efe Murad, de Duitse schrijver Fatma Aydemir en de Poolse romanschrijver en journalist Grazyna Plebanek waarom de kracht van het verlangen naar Broederschap is onderschat. Hij zocht met hun naar de hedendaagse woorden voor het verbindende wij-gevoel.
De gesprekken werden omlijst door voordracht van poetry slam-talent Sanam Sheriff (India), door live getekende illustraties van Gerda Dendooven (België) en door muzikale bijdragen van klassiek accordeonist Oleg Lysenko (Nederland) en van sopraan Elisabeth Sturtewagen (België)