Douwe Draaisma

(1953) is bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van de psychologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Hij promoveerde in Utrecht op het proefschrift De metaforenmachine over de metaforische aard van de taal waarin we over het geheugen denken en spreken. Zijn monografie Ontregelde geesten gaat over naamgevers in de geschiedenis van de neurologie en psychiatrie als Parkinson, Korsakov, Alzheimer, Gilles de la Tourette en Asperger. Over het autobiografisch geheugen schreef Draaisma tot dusver vier boeken waaronder het meervoudig bekroonde Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt (2001) en Als mijn geheugen mij niet bedriegt (2016).
(WN 2019)Archief beschikbaar voor: Douwe Draaisma
-
Schrijversfeest
Met: Aad Meinderts, Annemarie Estor, Douwe Draaisma, Hans Aarsman, Hassnae Bouazza, Jan van Aken, Jenny Arean, Maartje Meijer, Marja Pruis, Mathilde Santing, Maxime Garcia Diaz, Nelleke Noordervliet, Pauline Krikke, Robert van Asten, Sumai Yahya
Met optredens van zangeres, cabaretière en actrice Jenny Arean (op piano begeleid door Peter van der Zwaag), zangeres Mathilde Santing (muzikaal begeleid door Bastiaan Mulder en Guus Bakker), geheugenpsycholoog en auteur Douwe Draaisma, jazzpianist/componist Maartje Meijer en fotograaf en schrijver Hans Aarsman werd dit Schrijversfeest een topbelevenis!
Zij traden op ter ere van de winnaars van de literaire prijzen die de Jan Campert-Stichting namens de Gemeente Den Haag toekende. De prijzen werden deze Winternachten festivalmiddag uitgereikt door Burgemeester van Den Haag Pauline Krikke en Robert van Asten, wethouder Mobiliteit, Cultuur en Strategie.
Het Schrijversfeest werd geopend door jonge dichter Maxime Garcia Diaz die voordroeg uit eigen werk. Vervolgens droegen scholieren gedichten voor die ze tijdens workshops op school hebben geschreven, onder wie ook Sumai Yahya, die vorig jaar de jonge Campert-prijs won. De aanwezigen bepaalden wie van drie genomineerde scholieren ditmaal deze prijs voor een jonge Haagse dichter won.
Nelleke Noordervliet kreeg de Constantijn Huygens-prijs voor haar gehele oeuvre. Ze publiceerde sinds 1987 een groot aantal romans, novellen, verhalen, essays en radiocolumns. Historische (ver)banden, vrijheid, collectief en verantwoordelijkheid kenmerken haar werk. Haar laatstverschenen roman is Aan het eind van de dag (2016).
Jan van Aken ontving de F. Bordewijk-prijs voor zijn roman De ommegang. Deze speelt zich af in het Europa van 1400, "waar 's levens felheid heerst, de dood altijd op de loer ligt en zijn even briljante als opportunistische hoofdpersoon probeert zich een positie te verweren waarin hij een kathedraal kan bouwen", aldus de jury.
Annemarie Estor kreeg de Jan Campert-prijs voor haar bundel Niemandslandnacht. In dit wervelende prozagedicht, dat zich bij elke lezing dieper aan de lezer openbaart, wordt een wereld opgeroepen die zowel surrealistisch als hedendaags is.
Aan Marja Pruis is de tweejaarlijkse J. Greshoff-prijs overhandigd voor haar essaybundel Genoeg nu over mij. 'Ik' moet je verdienen schrijft de journalist, criticus en schrijver. Zoals zij voluit en schaamteloos denkt en schrijft verdient zij deze prijs.
Een programma in samenwerking met de Jan Campert-Stichting / Literatuurmuseum.
-
Op zoek naar de ziel. Deel 1: De Wetenschap
'Je ziel is een heilig iets, ze is door God ingeblazen en als je ouder wordt groeien er haartjes op.' Zo dacht men over de ziel in de Middeleeuwen. Maar hoe zit dat nu, wordt ze nog steeds door God ingeblazen en zo ja: door welke? Is de ziel biologisch te verklaren, zelfs nu we er niet langer op kunnen rekenen dat zij 21 gram weegt? Is de ziel alleen nog maar terug te vinden in de kunst, of levert ontzieling juist betere kunst op? Schrijvers, wetenschappers, filosofen, religiedeskundigen en kunstenaars gingen samen op zoek naar de ziel. Een expeditie in drie delen. Gespreksleider was Michaël Zeeman.
Strikt genomen is er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van de ziel. Vanuit drie wetenschappelijke disciplines lijkt een zoektocht dus een onbegonnen taak. Het was aan Midas Dekkers om de richting te bepalen. Dat deed hij met een verhaal over lichaam en ziel dat hij speciaal voor Winternachten schreef. Douwe Draaisma, hoogleraar in de geschiedenis van de psychologie, en schijfster en filosofe Désanne van Brederode reageerden vanuit hun vakgebied. Gedrieën kwamen ze tot meer inzicht in de biologische, neurologische en ethische waarde van de ziel. Nederlandstalig.