Athena Farrokhzad
(Iran, 1983) is een Zweedse dichter, toneelschrijver, vertaler, literair criticus en feministe. Haar familie ontvluchtte Iran in de jaren tachtig. Ze is een belangrijke stem in het Scandinavische maatschappelijk debat. Haar debuutbundel Vitsvit (2013), internationaal succesvol en in 12 talen vertaald waaronder in het Nederlands als Een witte suite. 2017), geeft het woord aan meerdere leden van een gevluchte familie en toont hoe thema's als migratie, integratie, racisme, revolutie en oorlog hun levens beïnvloeden. Farrokhzad publiceerde verder twee bloemlezingen, Manualen met Tova Gerrge en Ett tunt underlag met poëziegroep G=T=B=R=G, beide in 2009. Ze was redacteur van de queer gedichtenbundel Omslag met Linn Hansén en organiseerde literaire events als Queerlitt, Demafor en World Poetry Day. In 2016 verscheen haar bundel Trado die ze samen schreef met de Roemeense dichter Svetlana Cârstean, in 2019 gevolgd door de bundel I rörelse. Ze is ook literair criticus van de Zweedse krant Aftonbladet.
(WN 2022)Archief beschikbaar voor: Athena Farrokhzad
-
Een boek als thuis met Athena Farrokhzad
Vanuit het festivalthema 'Whose House is This?' stelden we in Een boek als thuis steeds een andere schrijver de vraag: in welk boek kwam jij thuis? De antwoorden konden alle kanten opgaan. Misschien kozen auteurs een boek waarin een huis wordt omschreven dat echt voelt als hun thuis. Of als een plek waar zij graag zouden willen wonen. Maar de auteur kon zich ook thuisvoelen in de manier van schrijven of denken in een bepaald boek. Zo werd Een boek als thuis een kijkje in de boekenkast én de ziel van onze festivalauteurs.
-
Woorden Worden Zinnen x Winternachten festival 2022
Performers, poëzie & punchlines - met Elten Kiene, Aafke Romeijn, Derek Otte, Amara van der Elst, Gershwin Bonevacia, Ellen Deckwitz, Kelvin Allison, Athena Farrokhzad e.a.
Jaaa, Woorden Worden Zinnen was terug op Winternachten! We bestelden een drankje en lieten ons meevoeren door de beste spoken word-artiesten en dichters van dit moment.
Woorden Worden Zinnen is het populaire platform voor auteurs, spoken word-artiesten en muzikanten, dat al jarenlang vol energie en liefde voor taal de mooiste voordrachten en fijnste muziek presenteert aan uitverkochte zalen. Tijdens Winternachten bundelden we met WWZ en PAARD de krachten. In WWZ x Winternachten festival 2022 lieten naast Nederlandse dichters en spoken word-artiesten ook internationale auteurs van het festival hun stem horen tijdens een spraakmakend, extra lang programma. Goeie energie gegarandeerd!
Line-up
Tijdens dit programma zag en hoorde je onder anderen: WWZ-oprichter en spoken word-artiest Elten Kiene, schrijver en muzikant Aafke Romeijn, dichter Derek Otte, spoken-word artiesten Kelvin Allison en Amara van der Elst, dichter (en voormalig stadsdichter van Amsterdam) Gershwin Bonevacia, dichter Ellen Deckwitz, en de Iraans-Zweedse dichter Athena Farrokhzad. -
Who's Afraid of the Female Future?
Dystopie en poëzie - met Iman Mersal, Athena Farrokhzad, Ronelda S. Kamfer (online) en Widad Broco
De dystopie: die kennen we vooral als een denkbeeldige samenleving, met louter akelige kenmerken. Een afschrikwekkend toekomstbeeld, en een dankbaar uitgangspunt voor de literatuur, waarin speculatieve verhalen en sciencefiction hun plek allang hebben ingenomen. Who's Afraid of the Female Future? ging niet over die 'typische' dystopische genres, maar stond volledig in het teken van de relatie tussen de dystopie en poëzie. Want is poëzie niet bij uitstek het genre waarin maatschappijkritische ideeën en droomwerelden een plek hebben?
Voor vrouwen kan de alledaagse werkelijkheid al dystopisch aanvoelen. Voor je persoonlijke dystopie heb je geen grootse, glamoureuze sciencefiction-vertelling nodig; de poëzie is het genre waarin vrouwelijke dichters thuiskomen. In Who is Afraid of the Female Future? ontmoette je de Egyptisch-Canadese dichter Iman Mersal, de Zweeds-Iraanse dichter Athena Farrokhzad en de Zuid-Afrikaanse dichter Ronelda S. Kamfer (online). Wat is de relatie die deze dichters hebben met 'de dystopie'? Hoe verbeelden zij toekomstbeelden in hun poëzie? En is 'het huis' nog een veilige plek in hun dystopisch-poëtische wereld?
Een intiem programma voor poëzieliefhebbers, met muziek van dichter/performer Widad Broco, de eerste vrouwelijke rapartiest uit de Arabische wereld en ook bekend van de internationaal succesvolle electro-urban formatie N3rdistan. Dit programma was samengesteld door dichter en programmamaker Nisrine Mbarki, die 'de dystopie' als volgt typeert: 'Ik zie dystopische wereldbeelden als kritische beelden, als alarmsignalen van dat waar wij als mensen bang voor zijn. Dystopische beelden verdienen aandacht en ruimte omdat ze een kritische stem vertegenwoordigen en ons wakker kunnen schudden. Ze vormen een commentaar op onze huidige samenleving, die gestoeld is op het liberale en kapitalistische systeem van welvaart en daarmee ook uitbuiting van de mens en de aarde. Naar dat commentaar kunnen we maar beter goed luisteren.'Voertaal: Engels.