Ga naar de inhoud
NL EN menu

Pim de la Parra

Pim de la Parra - foto Kippa 1996
Pim de la Parra - foto Kippa 1996

(Paramaribo, 1940) maakte met Wim Verstappen een groot aantal films, waaronder het kassucces Blue Movie (1971). Hun 13de en laatste film werd WAN PIPEL. Trok zich na het faillissement van de filmmaatschappij terug op Aruba. Werd na zijn terugkeer in 1985 initiator van de 'minimal movie' beweging. Keerde in 1996 'voorgoed' naar Suriname terug.
(WN 1998)

Archief beschikbaar voor: Pim de la Parra

  • Winternachten 1999

    Live bloemlezing

    Met: Arahmaiani, Aya Zikken, Breyten Breytenbach, Dan Jacobson, Denis Henriquez, Frank Martinus Arion, Gerrit Komrij, Henk van Woerden, Jit Narain, Michiel van Kempen, Pim de la Parra, Rendra, Rudy Kousbroek, Soli Philander

    Het festival van 1999 werd afgesloten met een 'live bloemlezing'. Deelnemers aan het festival droegen elk hun favoriete gedichten en romanfragmenten uit elkaars literaturen voor. Zo ontstond uit een bonte rij van optredens van kunstenaars een levende bloemlezing uit de Surinaamse, Indonesische, Antilliaanse en Zuid-Afrikaanse literatuur.

  • Winternachten 1999 – Winternacht 2

    Pim de la Parra retrospectief

    Pim de la Parra, Surinaams filmmaker in ruste, was hoofdgast in het filmprogramma. Clarisse van Haersma Buma, voormalig correspondent in Suriname en de Antillen, sprak met hem, als inleiding op de vertoning van drie sleutelfilms uit zijn omvangrijke oeuvre. 'Ik voel dat ik geen persoonlijke ambities heb om nog beroemd te worden. (...) Ik wil iets doen om te helpen veranderingen te brengen of iets te helpen gebeuren in eigen land.' De volgende films werden vertoond: Wan Pipel (Pim de la Parra, 1976 kleur 35mm, 111 min.) Met o.a. Borger Breeveld en Willeke van Ammelrooy. Een jonge Surinamer keert na vijf jaar Nederland terug naar zijn geboorteland, omdat zijn moeder op sterven ligt. Het weerzien met zijn land doet hem besluiten er te blijven. Dat brengt hem in conflict met zijn Hollandse verloofde, zijn vader en met zichzelf. Odyssee d'Amour (Pim de la Parra, 1987 kleur 35mm, 108 min.) Met Herbert Flack, Thom Hoffman, Eddy Marchena. Hoofdpersoon is de Nederlandse ingenieur Paul Henks, die met de Engelse beeldhouwster Elizabeth, op Bonaire woont. Paul ontvlucht het monotone eilandbestaan en zichzelf, door er vele inheemse vriendinnen op na te houden. Bij een van hen heeft hij zelfs een zoontje verwekt. Als dit kindje komt te overlijden, brengen schuldgevoelens een crisis in Pauls leven teweeg. Lost in Amsterdam (Pim de la Parra, 1989 zwartwit 35mm, 115 min.) Met Kenneth Herdigein, Sabine van den Eynden, Ira Goldwasser, Manouk van der Meulen. Scotty van United Detectives krijgt van mevrouw Laura Binger opdracht om haar man, fotograaf Max, op te sporen. Max is al twee maanden niet thuis geweest. De speurtocht naar Max wordt spelenderwijs een zwerftocht door trendy Amsterdam anno 1988. Almacita di Desolato (Felix de Rooy, 1985 kleur 35 mm, 110 min.) Met Marian Rolle, Gwendomar Roosje, Yubi Kirindongo. Solem is een doofstomme priesteres in een zwarte, geïsoleerde dorpsgemeenschap op Curacao. Ze mag geen omgang met mannen hebben, maar raakt zwanger van een vreemdeling met 'witte ogen', die traditioneel in het volksgeloof het kwaad vertegenwoordigt. Het dorp verstoot de priesteres. Switi Alèn (Kay Mastenbroek, 1998 kleur video, 34 min.) Met Menoush Ibrahim, Helen Kamperveen, Purcy Tjin. Een korte, geheel in Suriname gedraaide speelfilm waarin de twaalfjarige Minoush met haar ouders naar Suriname emigreert. Eenmaal in Suriname, blijkt het nieuwe leven niet mee te vallen. De verhuiscontainers komen maar niet aan, het regent bijna iedere dag en haar nieuwe klasgenoten vinden Minoush maar een arrogante Nederlandse. De Indiaan baarde een neger (Sherman de Jesus, Nederland 1998 kleur video, 90 min.). Met Boeli van Leeuwen, Frank Martinus Arion, Tip Marugg. Een driedelige filmische interpretatie van de cineast Sherman De Jesus over het literaire werk van de schrijvers Boeli van Leeuwen, Frank Martinus Arion en Tip Marugg. Dit drieluik gaat aan de hand van figuren gecreëerd in de 'geest' van deze auteurs de leefwerelden binnen die zij elk op grond van hun ervaring met de Caraïbische werkelijkheid hebben waargenomen. Tropengraf - een West-Indische overlevering (Anna Abrahams, 1998, kleur 35 mm, 45 min.) In 1912 trekt de Nederlandse avonturier Lodewijk Lens naar Curacao om een struisvogelpark op te zetten. Twee jaar later wordt Lens' rechterhand Willem Lensvelt dood aangetroffen op de bodem van een put. Een documentaire 'whodonut' in de nadagen van het kolonialisme, waarin mondelinge, schriftelijke en fotografische bronnen nieuw licht op de zaak werpen.