Ga naar de inhoud
NL EN menu

Perihan Magden

Perihan Magden - foto Muhsin Akgun
Perihan Magden - foto Muhsin Akgun

(Turkije, 1960) wordt door Orhan Pamuk geprezen als 'een van de meest inventieve en uitgesproken schrijvers van deze tijd'. In juni verscheen bij uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep Moord op de boodschappenjongens, haar romandebuut uit 1991. Een hallucinant verhaal over een bizarre stad waar mysterieuze moorden plaatsvinden. Haar tweede roman, Two Girls (2002), was een bestseller in Turkije en is inmiddels verfilmd en vertaald in het Engels. Magden is in Turkije ook bekend als columniste. In 2006 werd ze aangeklaagd omdat ze de Turkse bevolking in een column zou hebben opgezet tegen het leger. Ze werd in het gerechtshof beschimpt door een woedende menigte maar uiteindelijk vrijgesproken. Die angstige periode heeft zijn weerslag gekregen in haar laatste roman Biz Kimden Kaciyorduk Anne (Voor wie zijn we op de vlucht, moeder?) uit 2007 waarin ze de doodsangst beschrijft van een vrouw en haar dochter.

(2009)

Archief beschikbaar voor: Perihan Magden

  • Winternachten 2009

    Winternachten in Tropentheater: Tegenspraak - Literatuur uit de Turkse regio

    Met: Funda Müjde, Gündüz Vassaf, Kamran Nazirli, Margreet Dorleijn, Nese Yasin, Perihan Magden, Selim Temo

    In samenwerking met Winternachten vond op zondagmiddag in het Tropentheater in Amsterdam het programma Tegenspraak plaats met literatuur uit de Turkse regio. In de Turkse literatuur bestaat al lang een kritische traditie met schrijvers die hun pijlen richten op de heersende macht. Al tijdens het Ottomaanse Rijk is er sprake van vlijmende kritiek van met name de dichter Tefik Fikret. Fikret heeft lak aan de Sultan en aan iedere godsdienst. Hij neemt stelling tegen alles wat als heilig gezien wordt en tegen het verheerlijken van de geschiedenis. Voor het programma Tegenspraak: Turkse Controverses waren vijf Turkse auteurs uitgenodigd die schrijven in de kritische literaire traditie van Fikret, auteurs die zich in hun literaire werk en in columns bemoeien met politiek en maatschappij.
    De schrijvers trakteerden het publiek op hun literaire actualiteit. Het programma werd gepresenteerd door Margreet Dorleijn en Funda Müjde. Zie ook www.tropentheater.nl.

  • Winternachten 2009

    How to Bluff your Way into Turkish Literature

    Met: Funda Müjde, Gündüz Vassaf, Kamran Nazirli, Margreet Dorleijn, Nese Yasin, Perihan Magden, Selim Temo

    De Winternachten-spoedcursus 'How to Bluff Your Way into Turkish Literature' liet het publiek kennismaken met de rijkdom van de Turkse en Turkstalige literatuur. Liefst vijf schrijvers waren door Winternachten uitgenodigd: drie schrijvers uit Turkije, een Turkse dichteres uit het Griekse deel van Cyprus en een schrijver uit Azerbeidjan (Azeri is een Turkse taal).
    Deze diversiteit aan genodigden is een teken aan de wand gebleken: het onderwerp is minder overzichtelijk dan vermoed. Turks wordt niet alleen in Turkije gesproken en in het land zelf komen meerdere talen voor. Daarnaast wordt de literatuur ingezet voor emancipatorische of activistische doeleinden, iets wat in Nederland nog maar sporadisch aan de orde is. In de fragmenten die de schrijvers uit hun eigen werk lezen, klinkt de maatschappelijke context duidelijk door: corruptie, de grote rol van het militaire apparaat, de problemen van arme bevolkingsgroepen en de moeizame toegang tot goed onderwijs voor deze groepen.
    Aan het eind van de middag is duidelijk dat de Turkse literatuur inderdaad uit veel meer bestaat dan het werk van Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk. De maatschappelijk zeer betrokken schrijvers bieden levendige literatuur die met recht de nieuwsgierigheid naar meer Turkse literatuur oproept.


  • Winternachten 2009 – Winternachten vrijdagavond

    The Fake Nation

    Drie schrijvers over nationale identiteit en nationalisme en hoe zij hier tegenin schrijven. Margriet de Moor schreef in een essay over 'een kitscherig geloof in de eigen mythe' van 'openheid, tolerantie en vrijdenkerij'. De Turkse schrijfster en columniste Perihan Magden neemt met haar eigenwijze taalgebruik machthebbers zoals het leger op de hak en hoopt dat zij hiermee bijdraagt aan verdere democratisering van haar land. José Eduardo Agualusa speelt in zijn werk een subliem spel met werkelijkheid en fictie en creëert zo een nieuw beeld van zijn land Angola. Zijn roman De vrouwen van mijn vader werd tijdens Winternachten gepresenteerd. Gesprekleider was Pieter van den Blink.