Ga naar de inhoud
NL EN menu

Christiaan Weijts

Christiaan Weijts - foto Peter Boer
Christiaan Weijts - foto Peter Boer

(Leiden, 1976) zijn debuutroman Art. 285 (2006) was een eclatant succes. Hij kreeg er drie prestigieuze literaire prijzen voor en het werd genomineerd voor de AKO-Literatuurprijs. Art. 285 gaat over de Leidse pianoleraar en achtergrondpianist Sebastiaan Steijn die wordt aangeklaagd en veroordeeld wegens stalking. Weijts doorspekt zijn verhaal met actuele gebeurtenissen, taalgebruik en trivia. Dat is ook het geval in zijn tweede roman, Via Capello 23 (2008). Ook hier komt een van de hoofdpersonen in de juridische problemen door zijn contacten met vrouwen, maar ditmaal is de plaats delict het toeristische Venetië. Weijts speelt in zijn romans graag met feit en fictie. 'Het schrijven van een roman heeft iets weg van het demonteren van de werkelijkheid om deze vervolgens opnieuw te monteren in een wereld van woorden', zei hij daarover. Weijts was jarenlang redacteur en columnist van het Leids Universiteitsweekblad Mare en is momenteel columnist bij nrc.next en de Groene Amsterdammer. Zijn Mare-columns zijn gebundeld in Sluitingstijd (2003). 'Het valse seizoen', het nieuwe boek van Christiaan Weijts, vertelt het verhaal van drie musici, die allemaal te maken krijgen met de duistere macht van muziek, en gedwongen worden, hun levens radicaal om te gooien.

(2016)

Archief beschikbaar voor: Christiaan Weijts

  • Winternachten 2009 – Winternachten vrijdagavond

    Connie Palmens State of the Novel: 'Fake it till you make it'

    'De non-fictie heeft de werkelijkheid als referentieel kader en doet, schatplichtig aan de wetten van het genre, een andere belofte aan de lezer dan de literatuur. Non-fictie belooft de beschrijving van een bestaande werkelijkheid en wordt door die werkelijkheid gedicteerd. De roman belooft de lezer fictie. Of een roman op de werkelijkheid is gebaseerd, doet er voor de roman niet toe. De roman is fictie en fictie is een onderlinge afspraak over het onechte. Op elke pagina zal de roman laten zien dat ze maakwerk, poièsis is. Met het prijsgeven van zijn glorieuze en trotse verbeelding, van zijn pogingen om te doen alsof hij in de schoenen van een ander staat, probeert de roman de werkelijkheid van de fictie zo genadeloos mogelijk te onthullen'. Aldus Connie Palmen in haar speciaal voor Winternachten geschreven State of the Novel: 'Fake it till you make it'.

    Na haar openingstekst sprak zij met Christiaan Weijts, die zich in zijn romans Art. 285b en Via Cappello 23 een getalenteerd manipulator van woorden en waarheid toont. Kees 't Hart trad op als gesprekleider.
    De volledige tekst van 'Fake it till you make it' is te vinden op