Ga naar de inhoud
NL EN menu

Chris Keulemans

Chris Keulemans
Chris Keulemans

(Tunis, 1960) is schrijver, reiziger en moderator. Hij publiceerde fictie en non-fictie, was directeur van De Balie en oprichter van de Tolhuistuin, allebei in Amsterdam. Momenteel toert hij met Enkidu Khaled in de documentaire theatervoorstelling Bagdad. Uit nieuwsgierigheid naar hoe kunstenaars na een crisis de stad opnieuw uitvinden reisde hij naar Sarajevo, Beirut, Tirana, Algiers, New York, Kiev, Jakarta en Qamishlo.

(WIN 2005)

Archief beschikbaar voor: Chris Keulemans

  • Winternachten 2018

    Frank Westerman meets Mohsin Hamid

    Met: Chris Keulemans, Frank Westerman, Mohsin Hamid

    Mohsin Hamids roman De val van een fundamentalist (2007) is leerzaam: het maakt duidelijk hoe kwetsend onze manier van doen kan overkomen op buitenstaanders. En hoe de pure macht van het Westen - afgezien van de vraag of die gerechtvaardigd is - veel kwaad bloed zet bij mensen die daar met hun talent en intellect deel van uit willen maken. Maar die zich toch weer buitengesloten voelen." Dit schreef Leonie Breebaart in Trouw bij het bespreken van de bestseller van Mohsin Hamid.

    Nu, een decennium later, gaat Mohsin Hamid in gesprek met journalist en schrijver Frank Westerman. Westerman voert de lezer in zijn boeken - onder meer Srebrenica, het zwartste scenario en met name Een woord, een woord - mee naar terreurdaden uit het recente verleden.

    Wat zijn nu de juiste woorden en daden om de ideeënstrijd van de fundamentalisten te winnen? Gespreksleider is Chris Keulemans.


    Direct na afloop signeren Mohsin Hamid en Frank Westerman hun werk bij de Van Stockum Bookshop in de foyer.

    Noot: in onze gedrukte festivalfolder is Beatrice de Graaf vermeld als deelnemer. Frank Westerman neemt haar aandeel in dit programma over.

  • Winternachten 2012 – Winternacht 2

    Burger King & Burgerschap

    Sinds de crisis wordt er veel gerept over het consumentenvertrouwen. Maar hoe staat het eigenlijk met het 'burgervertrouwen'? De 21e eeuwse burger lijkt op drift te zijn. Hij voelt zich onmachtig, ongehoord en onbegrepen. De uitingen van onvrede, de analyses van de oorzaken en oplossingsmodellen zijn legio: van Occupy tot Tea Party. In Burger King & Burgerschap een debat over de burger in de huidige democratie. Bestaat het begrip 'burger' nog wel of is de democratie langzaam een plutocratie geworden die zich voordoet als democratie? Wie heeft de macht en de wetten in handen: de burger of de banken? Vanavond komt de burger aan het woord. U luistert en kijkt buiten mee, in de kas voor het theater.

  • Winternachten 2010 – Winternachten 1

    Wintercafé 4: Rules for Radicals 2.0

    Wat moeten de boze kunstenaars van vandaag? Hoe kunnen ze hun woede en kritiek kwijt? In Rules for Radicals gaan we op zoek naar een pragmatische handleiding voor het maken van schadelijke literatuur, straatrumoer en bommen onder de canon. Wat zijn de nieuwe strategieën waar de kunstenaar van tegenwoordig zich van kan bedienen? Rules for radicals 2.0 stelt een nieuwe vorm van 'radicalisering' voor. De kunstenaar moet als een wolf in schaapskleren het systeem binnendringen, om vervolgens codes op te eten en er nieuwe voor in de plaats te stellen. Geen openlijke oppositie dus, maar infiltratie. Het goede voorbeeld: de Yes Men, met hun 'identity correction'. De Yes men geven zich uit als grote criminelen met het doel ze publiekelijk te vernederen. En wie zijn dan die grote criminelen? Leiders en vertegenwoordigers van grote bedrijven die winst boven alles stellen. NL.

  • Winternachten 2006 – WINTERNACHT 1

    Koloniale geschiedenis van Oost en West

    Frank Martinus Arion (1936, Curacao) en Eka Kurniawan (1975, Indonesië) ontmoetten elkaar tijdens de tournee van Winternachten in Indonesië, afgelopen zomer. Zij vonden elkaar, door generaties en continenten heen, in hun belangstelling voor de koloniale geschiedenis. Onder leiding van Chris Keulemans gingen zij in gesprek over de manier waarop zij die geschiedenis, spelend met feit en fictie en met een ironische knipoog, een plaats geven in hun werk. Frank Martinus Arion las voor uit zijn nieuwe roman De deserteurs, over de strijd tegen de slavernij. Eka Kurniawan liet ons kennismaken met zijn historische roman Cantik itu luka (De gekwetste schoonheid) die speelt in de periode van de nadagen van Nederlands-Indië tot het recente verleden van Indonesië. Engelstalig.

  • Winternachten 2006 – WINTERNACHT 1

    Openhartig Indonesisch

    Moslima Dinar Rahayu ziet in haar opzienbarende debuutroman Ode aan Leopold Von Sacher-Masoch (2002), over sadomasochisme en transseksualiteit "een surrealistische blik op het leven en het noodlot, gemengd met de waanideeën, dromen en ervaringen van de personages". Schrijver en columnist A.S. Laksana leeft in zijn korte verhalen aan de zelfkant van de maatschappij, met zwerfkinderen, lijmsnuivers en prostituees. Deze twee jonge Indonesische schrijvers gingen in gesprek met Chris Keulemans, over hun vernieuwende openhartige manier van schrijven. Engelstalig.

  • Winternachten 2005 – WINTERNACHT 1

    Poëzie uit Indonesië en Maleisië

    Het Maleis en het Bahasa Indonesia zijn sterk verwante talen. De laatste jaren zoeken schrijvers en dichters uit beide landen zoeken steeds meer toenadering. Zo ook de Javaanse dichter Agus Sarjono en zijn collega uit Maleisië Eddin Khoo. Ze spraken over die verwantschap en droegen voor uit hun werk, samen met de bekende Indonesische dichter Sutardji Calzoum Bachri. In zijn vernieuwende gedichten 'bevrijdt' Sutardji de woorden van hun traditionele betekenis. Engelstalig.

  • Winternachten 2004 – Claiming Artistic Freedom

    Hivos: Teater Utan Kayu in Jakarta: Nieuwe vrijheden bedreigd

  • Winternachten 2004 – WINTERNACHT 1

    Idealisme, engagement en literatuur in Indonesië

    Twee schrijvers die met hun werk bewust bij willen dragen aan een nieuwe toekomst voor Indonesië. De jonge Molukse schrijfster Nukila Amal leest uit haar lovend ontvangen debuutroman Cala Ibi: De hoofdpersoon uit het boek gaat in dialoog met haar spiegelbeeld; een ongebruikelijke literaire vorm in Indonesië. Nukila Amal schrijft in onverhulde taal over haar Molukse verleden en de toekomst, over droombeelden en realiteit, over spiritualiteit en religie en over de moeizame verhouding tussen man en vrouw. Acep Zamzam Noor is een van de belangrijke kritische dichters van Indonesië. Zonder stemverheffing en in prachtige beeldspraak geeft hij de gevolgen weer die de onrust in Indonesië op de mensen heeft. Amal en Zamzam Noor gaan in gesprek met Chris Keulemans. Engelstalig.

  • Winternachten 2004 – WINTERNACHT 1

    Putu Wijaya: het orakel van Azië

    Putu Wijaya is een de belangrijkste proza-schrijvers van Indonesië. Voor Winternachten schreef deze rasperformer een 'orakelspreuk' over de toekomst van Azië. Hij gaat hierover in gesprek met Chris Keulemans. Daarna leest hij enkele fragmenten uit zijn werk. In zijn verhalen shockeert en desoriënteert Wijaya zijn lezer. Hij plaatst naar eigen zeggen ' mentale tijdbommen' in het leven van gewone mensen. Engelstalig.