Ga naar de inhoud
NL EN menu

Beri Shalmashi

Beri Shalmashi - foto Jeroen Hofman
Beri Shalmashi - foto Jeroen Hofman

(Parijs, 1983) is een Nederlandse publicist en filmmaker met roots in Iraans-Koerdistan. Ze schrijft scherpe columns voor Volkskrant.nl waarin ze een authentiek geluid laat horen. Zo weigerde ze de beweging Ieder1 van Nasrdin Dchar te steunen. 'Ik heb te veel trauma's overgehouden aan opgroeien in Nederland, te vaak meegemaakt dat ik de Ander ben.' Shalmashi verhuisde in 2012 naar Iraaks-Koerdistan om les te geven aan de universiteit van Erbil en aan nieuwe films te werken. Ze schreef hoe de vluchtelingencrisis en de oorlog met IS het leven in de stad steeds verder ontwrichtten. Uiteindelijk keerde ze in 2015 terug naar Amsterdam. Shalmashi studeerde aan de Filmacademie in Amsterdam en maakte diverse films. De televisiefilm Mama, een samenwerking met Sanne Vogel, werd in 2010 genomineerd voor een Gouden Kalf. Op het NFF 2016 was de op een script van Shalmashi gebaseerde korte film Het front te zien, over een jonge vrouw die voor IS wil gaan strijden.

(WU 2017)

Archief beschikbaar voor: Beri Shalmashi

  • Winternachten 2017 – Saturday Night Unlimited

    IS: Het Weerwoord

    De zogenaamde Islamitische Staat is meer dan een rebellenbende of een terreurnetwerk. Hun terreurcampagne in veroverde dorpen en steden, hun terreuracties in Europa maar ook hun geschreven en visuele propaganda oogt en klinkt als een coherent horrorverhaal over "de vijand" én als een wervingscampagne voor potentiële internationale jihadisten. Ze beschikken over een glossy en zetten massaal in op het werven van sympathisanten onder de in de virtuele wereld naar identiteit en betekenisgeving zoekende jongeren – en ze beperken zich niet eens tot moslimjongeren. Kortom, IS kent de kracht van het woord en zet grootschalig op verbeelding in.

    Hassnae Bouazza leidt in IS: Het Weerwoord het gesprek over het juiste weerwoord op de horrorcampagne en propagandamachine. De Nederlands-Koerdische Beri Shalmashi verzorgt een video-essay over vergelijkbare groeperingen, visuele representatie en propaganda. Frank Westerman voert ons mee naar het verleden en toont hoe we in Nederland hebben gereageerd op extremistische daden, hoe wij nu de juiste woorden en daden zouden kunnen kiezen om de ideeënstrijd van IS te winnen. Arnon Grunberg duikt onder de huid van de uit het westen afgereisde jihadisten en vraag zich af of hun existentiële motieven fundamenteel afwijken van de doorsnee westerse militair op een missie. Rodaan Al Galidi houdt ons het completere beeld voor van de verhoudingen tussen Europa en het Midden Oosten en geeft zijn visie op hoe IS als symbool van de huidige transnationale wereld te begrijpen. Al Galidi zet de finale van de avond in met de voordracht van een gedicht; de muzikale epiloog wordt bezongen door Jeanine Valeriano en haar Spoken Beat Night.